Дошкільний навчальний заклад "Сонечко"
с.Васильківці Гусятинського району
Мета.
Навчити дітей та батьків робити ганчір'яну
ляльку-мотанку. Познайомити з історією
виникнення ляльок-мотанок. Активізувати
пізнавальну діяльність дітей, поповнити
словниковий запас новими словами,
розвивати творчу фантазію та уяву,
виховувати акуратність, посидючість,
наполегливість у досягненні мети,
шанобливе ставлення один до одного, до
української культури.
Словникова
робота: лялька-мотанка, безлика,
оберіг,предки.
Матеріал:
сучасні ляльки з сюжетно-рольового
куточка; лялька-мотанка, три кола різних
діаметрів з тканини, трикутний шматочок
тканини (хустка), прямокутна тканина
білого кольору, нитки №10 (білого кольору),
вата, ножиці (для вихователя та батьків).
Хід
майстер-класу.
І
Підготовча частина.
Розповідь
вихователя.
Історія
української ляльки-мотанки
Іще
для наших прабабусь і бабусь хрест,
молитва, великодня крашанка, як і рушник,
паляниця, вогонь у печі, обручка, пучечок
певного зілля, пов’язаного навхрест,
а також слова « добрий день!», «з Богом!»,
«бувайте здорові!», як і « не убий», « не
украдь», - були не просто предметами і
словами, а знаками добра і сили,
заступниками від нещасть, були –
оберегами. Також, великим оберегом
вважалася лялька-мотанка. Головне
призначення ляльки – берегти душу свого
власника від зла й нечистих помислів.
Іноді з рук майстра народжувалися
ляльки, про які складалися легенди, і
передавалися від матері до дочки, як
священний переказ.
В
Україні, ще на початку 20 століття дівчата,
готуючи скриню з весільним посагом,
разом з рушниками та сорочками, клали
туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила
мотану ляльку, яку забирала із собою в
нову сім’ю. Причому в родині чоловіка
дозволялось молодій дружині, допоки в
молодят немає діток, гратися лялькою,
і чим більше, вважалося, вона грається
лялькою. то швидше стане матір’ю, і тим
здоровіші будуть діти. А коли народжувалася
дитина, то молода мати клала своїх ляльок
до дитячої колиски, щоб оберігали дитя
від хвороб та поганих очей, а коли дитина
підростала, то ляльки віддавались їй
для грання. тому мотанку називали іще
берегинею.
Іноді
бабуся чи мати робила ляльку нашвидкоруч,
щоб « зайняти дитину», аби та не плакала.
Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався
шматочок хліба, і для дитини це була і
іграшка, і заспокоєння. - При виготовленні
ляльки-мотанки в жодному разі не
використовується голка, а тільки нитки
і тканина. Під час виготовлення її не
різали і не кололи, в неї – прообраз
майбутньої дитини – вкладалася
материнська любов та турбота. Вважається,
що лялька-мотанка повинна бути безлика,
а та, яка служить берегинею – з хрестом
замість обличчя. Обличчя як такого у
традиційної ляльки-оберегу немає. Це
має подвійну причину: по-перше, хрест,
як один з найдревніших оберегів, має
сильне захисне значення, а по-друге,
ляльку остерігалися пов’язувати з
конкретною людиною, якщо це не диктувалося
спеціальними магічними обрядами, бо
вважалося, якщо ляльці зробити обличчя,
а особливо очі, в них може влетіти дух
живої істоти.
Оскільки
робилась лялька-мотанка з тих матеріалів,
які були під руками – чи то солома, чи
старі непотрібні речі, а одягалась в
клаптики матерії зі старого одягу матусь
і бабусь, то й не дивно, що така лялька,
зроблена власноруч, оспівана піснями,
обласкана казками, одягнена в усе своє,
домашнє, рідне – вважалась оберегом у
родині. Якщо в сім’ї хворіла дитина, то
їй робили спеціальну ляльку-мотанку,
яку змотували з тієї трави, яка допоможе
при хворобі, її давали дитині – і забавка,
і цілющий ефект!
В
основі української ляльки-мотанки –
хрестоподібна фігура, де єдина об’ємна
деталь – це голівка. Її виготовлення –
це найважливіший момент процесу створення
ляльки-мотанки. Хрест є оберегом –
символом Сонця, життя і нових починань,
і символізує саму людину, гармонію її
фізичного ( горизонталь) і духовного
(вертикаль). І обов’язково вузлова
лялька мотається за рухом Сонця – тоді
вона принесе вдачу та щастя.
ІІ
Основна частина
1.Ігрова
вправа «Це ми можемо» (з дітьми)
Діти
повторюють рухи вихователя, супроводжуючи
їх словами: «Це я теж можу». Хто, скажіть,
зможе, діти, Повторити ці рухи? Руки
вгору я підніму. Це теж я можу. Вправо-вліво
розведу, Це теж я можу. І, як птах полечу.
Це теж я можу. Головою поверчу. Це теж я
можу. А потім присяду, встану. Це теж я
можу. І анітрохи не втомлюся. Це теж я
можу. Я поскачу небагато. Це теж я можу.
І пішки піду в дорогу. Це теж я можу. Якщо
треба, побіжу. Це теж я можу. Все на світі
я зможу!
2.
Демонстрація ляльки-мотанки.
-
Подивіться, у мене в руках Лялька-мотанка
, таку ляльку робили наші предки.
-
А хто такі предки? Це наші бабусі і
дідусі. Дуже давно, коли наші бабусі
були маленькими, вони грали ось такими
ляльками. Подивіться, у моєї ляльки
немає очей, носа, рота. Вона безлика.
Повторіть: безлика. - Що це означає?
(Відповіді дітей.) Безликими їх робили
спеціально. Вважали, що в таких ляльок
не можуть вселитися злі сили і нашкодити.
Безлика лялька завжди добра. Вона
оберігає, має захисну силу. Це
лялька-оберіг. Її можна покласти поруч,
коли ви лягаєте спати або йдете грати.
А ви, дітки, хочете разом з мамами зробити
таку ляльку? (Відповіді дітей.)
Вихователь
роздає підготовлені деталі і матеріал
для роботи.
-Уважно
подивіться, що у вас є. У вас є три кола:
великий, трохи менший і маленький. Ще є
вата, ниточки, трикутник і шматочок
білої тканини. Все необхідне, що потрібно
для нашої ляльки.
3.
Практична робота
4.
Пояснення алгоритму роботи.
-
Беремо вату і катаємо щільну кульку.
Візьміть найбільший круг. Кульку кладемо
в центр тканинного кола з виворітного
боку. Це буде голова нашої ляльки-мотанки.
Тепер стисніть в кулак, утворюючи шар
і замотаємо ниткою. Розправляємо тканину
- це буде перший шар сукні ганчір'яної
ляльки. Беремо другий круг, який трохи
менше першого. Накладаємо його на
поверхню голови. Знову обмотуємо його
ниткою. І третє коло - найменший накладаємо
теж на поверхню нашої голови. Тепер
візьміть білу тканину і накладаємо її
на поверхню всіх тканин, обмотуємо
ниткою навколо голови. Тепер будемо
робити руки нашій ляльці. Щоб зробити
руки, підверніть тканину всередину і
закріпіть гумкою. Якщо руки виходять
занадто довгі, вкоротимо їх за допомогою
ножиць. А тепер беремо трикутник - це
косинка на голову. Одягаємо її, зав'язуємо.
І ось наша лялька готова.
5.
Робота дітей з батьками: виготовлення
ляльки.
ІІІ
Заключна частина.
-
Як називають ляльку. Що ми зробили?
(Лялька-мотанка).
-А
чому вона називається мотанка? (Припущення
і відповіді дітей.)
-
А що ви будете робити з нею? (Відповіді
дітей).
-
А я свою ляльку поставлю поруч наших
сучасних ляльок. Тепер і ви можете грати
зі своїми ляльками. Діти грають
сюжетно-рольові ігри зі своїми ляльками.
Немає коментарів:
Дописати коментар