понеділок, 26 грудня 2016 р.

Заходи з національно-патріотичного виховання у ДНЗ "Ромашка" м.Ланівці


Брейн – ринг для батьків



« Люби і знай свій рідний край»

Автор:
Вихователь Лановецького КДНЗ « Ромашка»
Микулич Людмила Аркадіївна.


Мета:
  • Пробуджувати пізнавальні інтереси батьків до національно – патріотичного виховання дітей
  • Формувати почуття відповідальності за виховання патріотичних почуттів у своїх дітей
  • Поповнити знання про історію свого народу, родоводу, української нації, її культури та побуту.
  • Сприяти здійсненню національно - патріотичного виховання дошкільнят засобами родинного виховання,
  • Викликати бажання примножувати родинні звичаї, берегти свою національну культуру, передавати кращі традиції підростаючому поколінню
  • Створити атмосферу спільності інтересів педагогів, батьків та дітей,
  • Актуалізувати педагогічний потенціал родини, збагачувати родини
    сімейними традиціями.

Вступне слово вихователя.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу дошкільнят, яке здійснюється на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїчних часів визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки культури і спорту. Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління , пронизує всі сторони життя: соціально-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію, державу, право. Сформувати особистість національно свідомого громадянина своєї держави, прищепити любов до своєї Батьківщини, рідної землі, виховати повагу до традицій, історії і культури свого народу – покликання і обов’язок педагогів дошкільного закладу. Втім, неможливо досягнути цієї мети без співпраці з батьками та родинами вихованців. Видатний педагог, наш сучасник і земляк Мирослав Стельмахович , один з теоретиків українського родинного виховання серед усіх напрямів виховання наголошував саме на колосальний потенціал родинного виховання. У підручнику «Українська родинна педагогіка» та в ряді статей він обґрунтував такі педагогічні ідеї : «Традиційне українське родинне виховання – це історично сформована, через безперервне застосування впродовж багатьох віків у середовищі українців педагогічна система поглядів, ідеалів та засобів батькісько - материнського й родичівсько - свояцького впливів на дітей та молодь, спрямованих на формування життєдіяльних особистостей, забезпечення розвитку духовної єдності, наступності, спадковості поколінь і безсмертя нації. Особлива його виховна цінність полягає в тому, що воно базується на ґрунті рідної мови й звичаєвої родинно-побутової культури, своїм вмістом і духом підпорядковується самобутній природі української дитини, потребам забезпечення її належного тілесного, духовно-морального й інтелектуального розвитку, повністю відповідає прагненням й корінним інтересам батьків та народу в цілому, а також ідеалам української педагогіки у формуванні довершеної особистості українця».
Втім, щоб виховати патріота, самі дорослі мають бути ними, знати, любити, берегти і примножувати традиції і культуру рідного народу. Отож, щоб перевірити, а відтак і поповнити свої знання про нашу Батьківщину пропонуємо вам пограти Брейн – ринг « Люби і знай свій рідний край»


Брейн – ринг для батьків
« Люби і знай свій рідний край»
Ведуча з допомогою стрічки ділить батьків на дві команди, представляє членів жюрі.
Першу команду позначають синім прапорцем , другу – жовтим.
За кожну правильну відповідь перша команда отримує синю стрічку, друга – жовту.


І раунд : «Назви народні символи України.
Правила : З трьох варіантів відповідей знайти правильну, швидко підняти прапорець ( або руку).
1. Що на Україні є Берегинею житла, вона оберігає не лише від холоду, від зла, але й береже чистоту людської душі.
А)двір
б)хлів
в)хата
2.Що символізує родинне вогнище, і була священна, як мати. Вона обігрівала всіх і годувала.
А)свічка
б)пічка
в)лампа
3.Як називається найсвятіше місце в хаті. Там висіли ікони, прикрашені рушниками і пахучими травами, там садили почесних гостей, молодих під час весілля, там ставили Дідуха на Різдво.
а)покуть
б)вікно
в)сіни
4. Що вішали над дверима, над вікнами стелили на столі, найкращим накривали ікони.
А)килими
б)серветки
в)рушники
Підсумок : Того ,хто шанує рідну домівку, шануватиме доля.
Окрім всього-хата-то скарбниця народних духовних традицій, бо в ній дух народу і душі кожного покоління людей.
Хай живе наш рідний дім! Тепло затишно у нім.
Тут і тато , тут і ненька, і бабусенька рідненька,
І веселий наш дідусь-крутить пишний русий вус.
(Є.Железнякова).


2 раунд «Народні символи-рослини»
Правила: знайти правильну відповідь та вірш до неї.
5.Що є символом життя, крові, вогню. Ця рослина символізує материнство: кущ-мати, ягідки –діти.
а)малина
б)калина
в)горобина
На городі біля тину, чепурилася калина.
Почепила ягід грона, мов намистечко червоне.
І співала ніжно й тихо:-не робіть калині лиха,
Не ламайте, бо калина-це маленька Україна!
(Ярослав Скидан)


6.Що своїм корінням скріплює береги, очищає воду, коли копали криницю, то кидали шматок колоди для очищення води. Під ним молодь призначала побачення , освідчувалися в коханні.
а)журба
б)фарба
в)верба
Тане сніг ,течуть струмки,
Ожива травичка, і до сонця гілочки.
Простягла вербичка. І мякенькі , як пушок
Ніжні і шовкові,ніжно дивляться з гілок.
Котики вербові.


7.Що є символом дівочої краси жіночого суму, самотності. Вважають, що це дерево здатне забирати з людей негативну енергію, і очищати повітря від злих духів та всього шкідливого та негативного.
а)тополя
б)ясень
в)дуб
8.Символ ніжного душевного смутку, випромінює красу, але сама по-собі скромна. Вона приваблює
До себе кожного , але не виносить до себе грубого ставлення. Це дерево не вибагливе до життєвих умов, але любить спокій і затишок.
а)береза
б)липа
в)осика
Берізонько, берізенько ти мавко лісова,
Зелені твої кіски, вітрисько розвіва.
Стоїш ти при дорозі у травах і кущах
І білі твої ноги все миєш на дощах.
9.Яке дерево являється символом рідної землі та України, матері й дівчини-нареченої. Крім того вона символізує вічну весну-літо, красу та взаємну любов.
а)вишня
б)слива
в)груша
Ми з мамою біля мого вікна, в дворі садили вишеньку учора.
Хай зовсім ще малесенька вона, на ній уже листочки будуть скоро.
Ми вкриємо від зазимків її і не дамо зломити злому вітру,
Ще прилетять до неї соловї коли вона розквітне білим цвітом.
Від сонечка , тепла весняних днів,
Ростиме вишня з кожним днем все вище,
Для того , хто деревце посадив
Земля стає і ближча і рідніша.

3 раунд « Стародавні обереги і святині»
Правила ті ж , що в попередньому раунді
10.Стародавній оберіг дому, символ щасливої долі, злагоди і подружньої вірності, чистоти почуттів і найщиріших побажань. Цей виріб від слова «руки», бо руки його творять, і він передається з руки в руки. Цей виріб символізує святність і незабутність.
а)запаска
б)сорочка
в)рушник
Подивись як цвітуть рушники, наче квіти весняні.
Людям радіють несуть, кольори ті жаркі, полум’яні.
А буває журбавідгукнеться хрестом почорнілим
Вишивалась судьба-і стривоженесерцебриніло.
Рушники, рушники та краса моїочімилує,
Хочминають роки, а народ бережеїх, шанує.


11.Національна святиня ,символізує собою багатство, високумудрість, і традиційнийзв’язок, багатьохпоколінь-зв’язок , що не переривається віками.
а)вишиванка
б)шаровари
в)хустинка
Вишиванка–цеоберіглюдини, від лихого ока, та злихдухів.
«Вишивала мама синіми нитками-
Зацвіливолошки буйно між житами
Маки та волошки, мальвибіляхати,
Долю для дитини, вишиваламати.
Оберіг-сорочку, вишила для сина,
Візерунком стали символи Вкраїни.
І верба й калина, сонях біля хати,
Щастя для дитини-вишивала мати!
Оберіг-сорочку, вишила для сина,
Візерунком стала ріднаУкраїна,
Мамину турботузбереже сорочка
Захистять від лиха хрестиків рядочки.
12.Символ життя долі життєвої сили, символ дівоцтва традиційно прикрашали ізнокольоровими стрічками.
а)вінок
б)танок
в)склянка
У віночку нашім
Різнобарвні квіти-
символ України
і дарунок літа.

13. Що є символом сонця, життяйого безсмертя, любові і краси, весняного відродження, щастя , радості у християнській культурі українців. Цей оберіг став символом воскресіння. В народі кажуть : У світі дотиі снуватиме любов, доки люди писатимуть ці вироби».
Я з-за столу не вставала,
На яєчку малювала,
Роду нашого святиню-
Українську берегиню,
Гарна писанка у мене
Бо вона для тебе нене.


14.Символ багатства, забезпеченого життя і родинного благополуччя, скошене або зіжате його зв’язували і складали півкопи. Його ставили на покутті в урочисті дні (хрестини, весілля, Різдво), а після Щедрого вечора спалювали , щоб вернутися в жнива щедрим урожаєм.
а)серп
б)ціп
в)сніп
15.Ритуальний священний хліб, котрий має художньо виконану естетично оздоблену круглу ,сонячну форму. Його спекти не легко, а вберегти долю, котру він щедро дарує ,ще важче.
а)хліб
б)коровай
в)булочка
16.Яка квітка є символом любові до рідної землі до свого народу, до батьківської хати. Уособлює духовне коріння людини , її рівність в духовній спадщині предків.
а)айстра
б)троянда
в)мальва
Підсумок: Отже, в народі було дуже багато оберігів і символів: рослини, речі, вишиванки. Усі вони несли турботу і тепло тим, хто їх доглядав, виготовляв або ними користувався. З покоління в покоління передавали предки легенди про чудодійну силу цих символів і оберегів.
4 раунд «Державні символи».
Правила : Назвати державний символ України:
Це тканина двох кольорів : синій і жовтий.
(синє море,а бо небо над золотою нивою).

2.Символізує трійцю життєтворчих енергій, тобто
МУДРІСТЬ, ЗНАННЯ, ЛЮБОВ.
(або Вогонь, Воду і Життя).
3. Вірш Павла Чубинського, покладений на музику Михайла Вербицького «Ще не вмерлаУкраїна».
Підсумок: Кожна держава має свою національну символіку: Герб, Прапор, Гімн. По ним впізнають державу, з якої пливуть кораблі у морі, летять літаки у небі, змагаються команди на міжнародних спартакіадах та олімпіадах, їх захищають воїни під час військових змагань. Знайомте малюків здержавними символами і це допоможе глибше пізнати свою країну.
5 раунд «Закінчи прислівя»
1.Без верби і калини ( немає України)
2.Жити (Вітчизні служити).
3.Без Батьківщини (немає людини).
4.За морем тепліше , (та вдома миліше)
5.Та земля мила (де мати)
6.У ріднім краю (як у раю)
7.Всюди добре (а вдома найліпше)
8.Кожен край має свій (звичай).

Підсумок: Недарма кажуть, « Народ скаже, як зав’яже». Тож влучніше від народної мудрості ніхто не висловиться. Тому використовуйте в своєму спілкуванні з дітьми народні вислови, прислів’я, примовки.

6 раунд «Народні назви місяців»
Правила : назвати народні назви місяців
Січень-просинець
Лютий-лютим, студень
Березень-сонце грій, весновій, вітроніс
Квітень-цвітень
Травень-вінець весни
Червень-полудень, рум’янець, різноцвіть, сінокісник, перволіть,світозар ,сонце крес, червець.
Липень-косень, Гедзель, липець
Серпень-серпанок, спасівець, живець, хлібосол.
Вересень-верес, сівень, ревун, «бабине літо»
Жовтень-падолист, падзерник, зазимник.
Листопад-братчик
Грудень-хмурень,мочавець, андієць

7 раунд . Асоціації « Чи знаєте Ви міста України»

Де поле терну-Тернопіль
Місто за порогами - Запоріжжя
Місто , в якому забагато галасу - Шумськ
Місто Левів-Львів
Дружина віника - Вінниця
Де добувають Кремінь-Кременець
Яга під Тином - Яготин
Початок чаю - Почаїв
Місто вужів - Ужгород
За ліщиною - Заліщики
Місто де всі шепочуть - Шепетівка
Поганяє Дубом - Дубно
Теребим-ля -Теребовля
Де найкращі лани - Ланівці
Мир і жито - Житомир
Не криве,а –Рівне
Де їв Микола-Миколаїв
Чорні вівці - Чернівці
Непрямі роги - Кривий ріг

8 раунд « Відгадай загадку.
1. Всі його люблять, всі його чекають, а хто на нього подивиться — кожен скривиться 
(Сонце)
 
2. По соломі ходить, а не шелестить. 
(Тінь)
 3. Хоч має вухо, а не чує. 
(Голка)
4. Що в хаті взимку замерзає, а надворі ні? 
(Вікно)
 
5. Хто завжди правду каже? 
(Дзеркало)
 
9 раунд . Казки-загадки
1 Він звірят усіх лікує, 
Від холери їх рятує. 
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить. 
(Айболить)
2 Сидить півник на печі 
Їсть смачненькі калачі. 
Ось лисичка прибігає, 
Півника мерщій хапає. 
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати. 
(Котик і півник)
3 Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? 
Хто б відповів?
(Червона Шапочка)
4 Підробив він голосок, 
Став малим співати. 
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати. 
(Вовк і семеро козенят)
5 Ой, набридло на віконці 
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. 
(Колобок)
6 Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички. 
(Попелюшка)
7 На городі виростала, 
Сили набирала, 
Непомітно, дуже швидко, 
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати. 
А цю казку, діти, ви 
Встигли відгадати? 
(Ріпка)
8 Жабці сумно в жабуринні, 
Жабці б – крила журавлині.
 
Журавлем вона літала б,
 
Жабенят розвеселяла б.
 
(жаба-мандрівниця)
 
Наприкінці кінці змагань члени жюрі підраховують стрічки, визначають переможця. Нагорода для батьків – виступи їхніх дітей.

Немає коментарів:

Дописати коментар