Білобожницького ДНЗ Яцків С.Т.
Освітні
завдання: розвивати мову, мислення
дітей, пам’ять, увагу, естетичні почуття;
дати поняття про державні та національні
символи; ознайомити з історією України.
Розвивати патріотичні та естетичні
почуття. Формувати бажання якомога
більше дізнатися про історичне минуле
своєї Батьківщини. Виховувати почуття
любові і гордості за неї, бажання берегти
народні звичаї, традиції.
Матеріал: легенди,
вірші, приказки, прислів’я про державні
та національні символи України; вишитий
рушник, вишиванка, прапор, герб, запис
Гімну України.
Хід заняття
На
землі великій є одна країна: гарна,
неповторна, красна, як калина. І живуть
тут люди добрі, працьовиті і скажу, до
речі, ще й талановиті. Землю засівають
і пісні співають, На бандурі грають і
вірші складають про ліси і гори, і про
синє море, про людей і квіти, то скажіть
же діти, що це за країна? — Наша славна
Україна .
Вихователь
: Сьогодні у нас діти ,особливе заняття.
Воно присвячене нашій рідній Батьківщині
- Україні .
Україна
Скільки глибини в цьому співучому
слові. Україна - рідна ,чарівна
сторона.(Показ ілюстрації.) Це рясно
уквітчана квітами земля, закосичена
зеленню батьківська хата , золото
безкраїх полів, безмежні степи й ліси,
зелені долини й луки - все це наша
Україна. Працьовиті й волелюбні люди
здавна живуть на українській землі .
Україна
- це й зелена трава на подвір'ї рідного
дому , на якій можна бігати , сидіти ,
лежати й дивитися в небо , як пливуть
біленькі хмаринки. І у полі,і на лузі ,
і в лісі, і в місті,і в селі - вам скрізь
буде однаково хороше, бо ви вдома, на
своїй рідній землі .
Кожна
людина завжди з великою любов'ю згадує
те місце , де вона народилася, де минуло
її дитинство.
Діти,
що ви вже знаєте про Батьківщину? – А
люди які тут живуть? (українці) – А якщо
це дівчинка? (українка) – А якщо багато
дівчат? (українки) – А якщо це хлопчик?
(українець) – А багато хлопчиків? А всі
разом ми… Молодці. – Якою мовою ми
спілкуємось?
Діти
розказують вірші про Україну
-А
хто знає, чому Україна має саме таку
назву?
-
Послухайте легенду, яка називається
"Укра-аїна - красна дівчина".
"Жили
- були собі чоловік та жінка . Жінку звали
Марія , чекали вони дитину. Занеміг
чоловік, перед смертю просить він
пам'ятати його: " Ходи, Маріє, у луг до
озера - то мої очі, у ліс - то моє серце,
у жита - то мої вуста" , - і навіки
замовк .
Ходила
Марія та доглядала за лугами , лісами,
полями, сльози падали на зелену траву
, листя дерев, кущів . Сонце їй низько
кланялось вранці та ввечері ,Матір'ю -
Землею називало, а Вітер гомонів:"Не
давай дитині ім'я ,як на Трійцю народиться
. Не давай ім'я.."
Що
дужче Марія плакала ,то упертіше просив
Вітер:"Не давай ім'я дитині. Через
шістнадцять років даси".
З'явилась
у Марії донечка , розвіялась печаль ,
пішла з душі туга . Ростила дитину,
раділа . Аїною звала , що означало
"дівчинка ". Дивувалися люди, чом
мати донці імені не дала. А вона на те
тільки усміхалася :
-
Не велено
Росла
дівчинка не по днях , а по годинах . Красою
розквітала, у рум'янці вбиралась . Мати
радіє, любується , а серце сум огортає
:
-
Де це бачено, щоб донька імені не мала
. Не довго триматися - через тиждень -
доньці шістнадцять , імя подарую , хай
довіку щаслива по землі ходить .
Та
не так буває, як гадається. Згубила
Мати-Земля за роботою лік часу . Одного
ранку зайшла до кімнати доньки , а ліжко
порожнє.... Бігала , шукала - у саду , у
полі . Та Аїни ніде не було . Запитала у
Сонця : " Ти не бачило моєї донечки
Аїни ? " . Мовчало Сонце. Запитала у
Вітру :" Ти не бачив моєї донечки Аїни
?" Мовчав Вітер.
І
пішла мати за село , до калини , звідки
три дороги розходяться . Обняла калину
та й гірко заплакала : " Доню моя , доню
, що я наробила , Наказ вітру позабула ,
Без імені тебе лишила " .
Почув
цей плач Хан , що об'їжджав поля .
Прислухався , але слів материних не міг
зрозуміти . - Чом , рабине плачеш ? Не
знаєш , як княжича зустрічати ?
Мати
неначе хтось облив крижаною водою , і
вона вклонилася низенько : - Доньку шукаю
. І в ту саму мить щось змусило її
обернутися . Аїна йшла через луки ,
співаючи . В руках несла вінок , дарований
матір'ю минулого року .- О , це ви ,
Мамо-Земле рідна . А я й не знала , що тут
стрінемося . Замилувався Хан дівчиною
та й питає : - О , панно , як тебе величати
? - Я без імені , просто Аїна , та й годі
.- Не може так бути , - мовив Хан. - Не може
, але це так , - відповіла дівчина . І це
розгнівило Хана : - Не скажеш ти , то мати
скаже . - Аїна я , та й усе . А мати мовчить
: - Не чіпай її , ймення вона не має - не
дала я їй його .Розгнівався Хан , схопив
меча та й ударив по дівочій косі ,і тієї
миті злякана Аїна промовила :- Пливи,
пливи , кісонько, до води ,до води,та у
мене красною відрости ,відрости!Ще не
долетіла дівоча коса до землі - з'явилась
річка - змійка за спиною ,і не видно їй
кінця - краю ,а від неї безліч струмочків
течуть, перегукуються . Здивувався Хан
,ще більше розгнівався ,та від кіс очей
не відвів .А вони ще кращі ,а вони ще
довші виросли. Вдарив вдруге Хан по
дівочих косах ,а Аїна шепоче: - Косичко,
косичко,люба сестричко ,розсипся квітами,
по землі різнобарвними ,травами зелено
- косими, хлібами життєдайними ,ти рости
, моя косице, з неба барвами росися. І
розсипалась коса по землі квітами,
травами, хлібними ланами. Заспівали
пташки зашепотіли вітри ,а з неба стежечка
сонячними барвами до ніг дівчини
простелилася. Зачарований Хан зіскочив
з вороного коня і став на коліна : - Тобі
, Аїно , ці прикраси дарую ! А вона лише
махнула рукою на те . Поцілувала матір
, промовила : - Не бідуй , мамо ! Так велено
- ми з тобою повік поруч будемо : ти - моя
Мати-земля , я твоя донька Аїна. Ти -
величність , я - твоя краса, ти - спів , я
твоє слово, ти - музика , я твоє сяйво .
Мати
одягла їй на голову вінок і промовила
: " Дружи із сонцем , вітром і служи
людям , землі , бо це є наше , це твоє ! "
. І гордо пішла красуня - дівчина по землі
: де ступне її нога , з'являються буйні
ліси , пшеничні поля , квітучі сади ,
багатоводні річки , прозорі озера - все
оживає та розквітає.
Зачарований
Хан прошепотів: - Укра-Аїна, - що означало
- свята Аїна, свята дівчина! І полинуло
над землею: УКРАЇНА , УКРАЇНА . Народ
стали називати український.
Наша
Батьківщина - Україна славиться хлібом,
пшеницею, працьовитими людьми . На
планеті є багато держав. Кожна країна
має три символи: прапор , герб, гімн. Ось
подивіться, діти, це символи України:
Державний прапор , Державний герб,
Державний гімн.
Психологічний
етюд
Маленькі
наші ніжки,
Та
добре знають путь.
На
службу Україні,
Як
виростуть, підуть. (діти
крокують по колу)
Маленькі
наші ручки,
Та
кріпнуть і ростуть.
На
службу Україні
Всю
працю віддадуть. (діти
піднімають від плечей і вгору)
Дитячі
в нас серденька,
Та
щирі почуття. (діти
прикладають праву руку до серденька
зліва)
Любити
Україну
Ми
будем все життя (діти
піднімають руки вгору і вітаються)
Вихователь.
- Діти, скажіть мені, будь ласка, як
називається наша Батьківщина? (Україна).
Давайте сьогодні ми з вами запалимо
свічечку, яка буде символом нашої любові
до України. І у ваших сердечках нехай
запалає маленький «вогник» гордості
за те, що ви - українці. Я прошу вас
пронести цей вогник через усе своє
життя. Тож будьте чесні, розумні, горді,
любіть свою рідну Батьківщину. А що для
вас означає Батьківщина?
Вихователь
запалює свічку і по черзі передає її
кожній дитині:
1-а
дитина:
Сонце в небі і зоряна ніч солов'їна - це
моя Батьківщина.
2-а
дитина:
Батьківщина - це ліс осінній,
3-я
дитина:
Це домівка моя, і школа,
4-а
дитина: І
гаряче сонячне коло.
5-а
дитина:
Батьківщина - це труд і свято,
6-а
дитина:
Батьківщина - це мама й тато,
7-а
дитина:
Це твої найкращі друзі,
8-а
дитина: І
бджола у весняному лузі.
Подивіться
на карту України і скажіть , які кольори
ви там бачите ? (синій , жовтий, чорний,
червоний). Там, де чорний колір, на цій
території України є війна , яка залишає
біль, смуток та горе людству. Наші солдати
мужньо захищають свою Батьківщину. Але
ми віримо, що Божа ласка допоможе нам,
адже добро завжди перемагає зло. І знову
наступить мир на нашій Батьківщині.
Зацвітуть квіти , зазеленіє трава, лани
наповняться золотим колоссям.
(Діти
прикріплюють квіти кругом карти України).
І в кожного з вас є у маленьких ваших
долоньках пташка голуб, яка символізує
мир, тож підтримаємо наших воїнів,
Україну прикріпимо ці голуби миру на
карту (де зазначено чорний колір) ,
пошлемо свій мир на схід, адже ми його
так всі чекаємо.
Підсумок
заняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар