середу, 11 травня 2016 р.

Інтегроване заняття з рідної природи, мовленнєвого розвитку та малювання «Весна іде – красу несе» (середня група)



 «Застосування інноваційних методів у зображувальній діяльності»

Опис досвіду
Довбенко Галини Михайлівни
вихователя Бережанського ДНЗ
ясла-садка«Сонечко»
Вмійте щодня відкривати перед дитиною щось нове і відкривати так, щоб навколишній світ заграв перед нею всіма барвами веселки.
В. Сухомлинський
Людина майбутнього – це творець, особистість з розвиненим почуттям краси і активним творчим началом.
Для всебічного розвитку особистості важливе значення має зображувальна діяльність. У процесі створення зображення в дитини формується спостережливість, естетичне сприйняття. художній смак, творчі здібності. Зображувальна діяльність надає можливість доступними засобами виразити емоційний стан дитини, її ставлення до навколишнього світу, вміння самостійно створювати прекрасне, а також бачити його у творах мистецтва та повсякденному житті.
З цієї точки зору, вельми прогресивною йрезультативною формою спілкування педагога з дітьми є заняття із зображувальної діяльності.
В процесі зображувальної діяльності використовуються такі особистісно-розвивальні технології, що передбачають прямий взаємозв’язок між активним сприйманням краси природи та осмисленням дітьми особливостей і виразності художніх образів, утілених у пейзажному живописі, натюрмортах тощо.
За допомогою зображувальної діяльності діти прилучаються до скарбів духовної культури.Ознайомлення малят із живописом, музикою, фольклором, літературою збагачує їх світогляд.
Через образотворче мистецтво здійснюється естетичне виховання дошкільника, як активної особистості, здатної бачити, відчувати, милуватися, споглядати і творити прекрасне в житті, мистецтві через різні види художньо-практичної діяльності. Тісний взаємозв’язок зображувальної діяльності із природою, музикою, грою, логіко-математичним розвитком, художньою літературою, народознавством дозволяє інтегрувати в одному занятті навчальний матеріал з кількох дисциплін, зробивши його не лише цікавим для дітей, а й значно легшим для розвитку й засвоєння необхідних умінь і навичок.
Природа – джерело натхнення не одного покоління художників, тож і в роботі з дітьми її роль дуже вагома. Спостереження малюками зміни пір року, сезонних природних явищ, ознайомлення з рослинним і тваринним світом, зображення його, втілення побаченого в художніх образах значно збагачує тематику занять, стимулює дитячу творчість.
Зображуючи природу, діти знову переживають естетичні почуття, закріплюються їхні знання та уявлення про природні об’єкти і явища. Милуючись творами живопису, діти не просто розглядають картину, вони уявляють, як шелестить листя, дмухає теплий вітерець, майже насправді відчувають пахощі лісу чи лугу. Музика теж викликає в дитячій уяві певні образи.
На заняттях із зображувальної діяльності використовуються різні види ігор. Гра підвищує інтерес дітей до занять, допомагає оволодіти технічними навичками і вміннями, розвиває уяву.
Малювання для дитини – часто найперший засіб вираження своїх думок, вражень, переживань. Сприймаючи довкілля, дитина хоче перенести побачене на папір, однак часто традиційні методи малювання не завжди задовільняють дитячі прагнення, частково через відсутність необхідних навичок, особливо у молодших дошкільників, почасти через те, що дитина намагається передати малюнком свої враження, так би мовити, не побачене – а пережите.
Передавати відчуття, емоції діти воліють власними руками, а не за посередництвом пензля чи олівців. В цьому дуже легко переконатись, спостерігаючи за малюками під час їх розмов з ровесниками – вони жваво доповнюютьслова рухами кінцівок і тіла. Вкласти в малюнок власне емоційне переживання допоможуть дитині нетрадиційні техніки малювання.
Починаючи з молодшої групи, діти малюють пальчиком, долонькою, плямами. Руки людини – універсальний інструмент. Малюючи безпосередньо кінцівками, діти отримують безцінну можливість розвивати їх, відточувати дрібну моторику, позбуватись скованості рухів і стимулювати чутливість нервових закінчень.
В старшому віці діти малюють пластиліном, вушними паличками, свічкою, штампами,зубною щіткою, поролоном, пір’ям, жмаканим папером. Вчаться робити набризк фарбою, знайомляться із такими видами малювання, як ниткографія, монотипія, дзеркальна копія, малювання по мокрому тощо. Малюючи зимові пейзажі, діти присипають по мокрих роботах кам’яною сіллю, що надає їм оригінальності і неповторності.
Дітям дуже подобаються заняття з малювання із застосуванням нетрадиційної техніки, вони щиро нею захоплюються і охоче експериментують із кольорами.
Малювання – не просто гра чи захоплення. Воно вимагає від людини не лише зацікавленості, а й наполегливості, уміння зосереджувати силий увагу на тому, що вона робить, і тому для старших дошкільників стає своєрідним аналогом праці, розвиваючи в них риси, необхідні для майбутнього навчання в школі.
Розвиток дрібної моторики пальців рук під час заняття малюванням теж має важливе значення для дітей. Відомо, що розвиток ділянок кори головного мозку, що відповідають за мовлення, відбувається під впливом імпульсів, що йдуть від нервових закінчень пальців. Якщо розвиток моторики рук відстає, неминуче затримується і мовленнєвий розвиток. Стимулювання розвитку рухів пальців рук дітейшляхом зображувальної діяльності є одночасно й підготовкою дітей до письма.
Заняття з зображувальної діяльності сприяють розвитку мовлення дітей. Дітям читаються казки, оповідання, вірші, пропонується розказувати про свої малюнки, та аналізувати роботи товаришів – це розвиває мовлення, мислення, формує художньо-образне уявлення.
Малювання, ліплення розвивають не тільки мовлення, але й абстрактне та логічне мислення, уяву. Формуючись у художньо-образотворчій діяльності, уява згодом даватиме свої плоди не тільки у певному виді мистецтва. але й у будь-якій іншій сфері життя людини.
Працюючи над даною проблемою, доцільно опиратися на досвід Л.Шульги, яка вважає, що головне завдання організації зображувальної діяльності – виховання естетичних почуттів, а допоміжне – навчання технічним прийомам. Чим більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, тим повнішими будуть уявлення, глибшим – пізнання.
Активна уява і творче мислення забезпечують дитині новий погляд на світ. Діти дуже люблять малювати де завгодно і чим завгодно. І в цьому їм має допомогти дорослий.
У кожній дитині живе велика таємниця таланту, а призначення педагога – допомогти маленькій людині розгадати секрети свого внутрішнього «Я».
Заняття

Тема: Весна іде – красу несе
Мета: розширити знання дітей про весняні явища у природі, вчити бачити красу довкола себе, словами та емоціями передавати свій настрій, ставлення до баченого і почутого, передавати та відтворювати свої враження у малюнках, використовуючи різні види малювання; продовжувати знайомити дітей з першоцвітами: медункою, фіалкою, проліском, підсніжником, рястом, крокусом, горицвітом, анемоною, зірочником, мати й мачухою, кульбабою. Вчити дітей добирати прикметники, дієслова, придумувати назву для свого малюнка, читати вірші про весну. Розвивати сприймання кольору, спостережливість, вміння передавати характер музики у малюванні, творчу активність. Виховувати бережливе ставлення до квітів та природи.
Матеріали та обладнання: ілюстрації картин із весняним пейзажем, ілюстрації квітів, вірші, загадки, фарби, пензлики, поролончики, ватні палички, зубні щітки, штампики.
Попередня робота з дітьми:
1.     Розгляд репродукцій картин та ілюстрацій на весняну тематику.
2.     Спостереження в природі.
3.     Індивідуальне розучування віршів про весну і весняні квіти.
4.     Ознайомлення із нетрадиційною технікою малювання.
Попередня робота вихователя
Опрацювала:
1.     «Зображувальна діяльність у дошкільних навчальних закладах» Н.А. Горошко.
2.     «Малювання» Н.В. Яковлєва.
3.     «Образотворча діяльність в дитячому садку» І.О. Липова.
4.     «Відкриваємо світ» Т. Поніманська, Н. Лаба.
5.     «Плануємо залюбки».
6.     Журнали «Дошкільне виховання».
7.     Програма «Я у Світі».


Хід заняття:
Вихователь загадує загадку:
Зійшли сніги, шумить вода
Земля вже квіти викида,
Буяє травка молода,
Все оживає,
Коли це буває?
                          (Навесні)
Вихователь запитує дітей:
– Скільки місяців має пора весна?
– Як називається перший місяць?
Вихователь декламує вірш:
Весна
У березні, у березні
Верба цвіте на березі.
Осика від граків рясна,
Бо вже весна, весна, весна.
І сонця тепле колесо
Зігріло ніжний пролісок,
І дзюркотять потічки
До голубої річки.
(В. Бондаренко)
– А як називаються другий і третій весняні місяці? (Діти відповідають)
– Давайте ми сьогодні відвідаємо з вами «весняний вернісаж».Це виставка картин, на яких зображена природа нашого рідного краю.
Вихователь звертає увагу дітей на пейзажі із зображенням весняної пори року.
– А якими словами можна назвати весну? Весна яка?
Діти підбирають прикметники до іменника «весна».
– Ось бачите, діти, якими гарними словами ми назвали цю пору року. Бо вона дійсно прекрасна. Після довгого зимового сну пробуджуються дерева, оживає і росте молоденька травичка, земля дарує нам чудові запашні квіти. А які первоцвіти ви знаєте? Первоцвіти – це квіти, які першими розквітають навесні.
Діти називають знайомі квіти.
– А ще рано навесні, коли ще лежать сніги, розцвітають крокуси. Вони бувають білими, оранжевими, фіолетовими. Подивіться, яка краса. Не потрібно рвати квіти, щоб милуватися ними. Їх можна намалювати чи сфотографувати і дивитися на цю красу та показувати іншим людям.
Вихователь демонструє ілюстрації весняних квітів. Діти називають відомі і розглядають нові.
– Тому і називають весну кольоровою, квітучою за її чудові квіти. Також весну називають дзвінкоголосою, співучою. Діти, як ви думаєте, чому? (Відповіді дітей) А які пташки до нас прилітають? Дуже багато письменників, поетів, написали твори, вірші про весну:
Весна-чарівниця,
неначе цариця,
Наказ свій послала
Щоб краса вставала
І проліски, і травка
І зелена муравка
І кульбаба рясна
І фіалка ясна –
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять
Голівки підводять
Від сну зимового
До сонця ясного.
– Ми теж деякі вивчили. Давайте пригадаємо їх:
1.     Встала весна
Чорну землю сонну розбудила
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила
І у полі жайворонок
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною
Вранці зустрічають
2.    Ось іде до нас весна
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються
Проліски посміхаються,
Пташки прилітають,
Дерева листочки одягають.
В гості до дітей заходить Весна:
– А ось і я – весна-красна
Іду лісами, йду лугами
Встеляю землю килимами
Куди ступаю – сонце сяє,
усе навколо оживає,
А ще пробуджую від сну
Я нашу землю чарівну!
Тепло я вам принесла
І сонечка додала.
Щоб міцніли усі діти
Й розцвітали, наче квіти.
– Я почула. що ви мене чекали, такі чудові слова про мене говорили. Тож давайте пограємося з вами.
Гра «Добери слова»
Весна називає слово і ставить запитання, а діти добирають потрібне слово у відповідь.
– Сонечко яке? – Підсніжник який?  – Пташки що роблять?– Сонечко що робить? – Струмочок що робить?
– Молодці, діти! А зараз пограємося в гру «Відгадай, яка квітка»
Перші квіти проростають
З цибулиночок малих
Красну весну зустрічають
Розпізнайте, діти, їх.
Весна показує ілюстрації квітів, діти називають їх, вказують на кольори, читають вірші про квіти. Веснапропонує:
– А тепер пограємося у гру «У весняному лісочку». Але спочатку скажіть, що відбувається навесні у лісі? (Діти відповідають).
Психогімнастика «У весняному лісочку»
– Уявіть собі, що ви – сонечко, яке цілу ніч спало.
Час прокидатися – ранок всміхається,
Сонечко сходить, день починається.
Сонячні зайчики скрізь проникають,
Квітам весняним пісню співають.
Діти імітують рухи сонечка, яке встає і сонячних зайчиків, які рухаються у різні сторони.
– Тепер уявіть себе квіточкою:
Пролісок синій першим прокинувся
І на фіалочку він озирнувся.
Доброго ранку, доброго ранку,
В лісі вітаються всі на світанку.
Імітація дітьми рухів квітів, що розцвітають
– Зараз ми станемо травичкою...
Сніг вже розтанув, земля п’є водичку
Всюди росте зелена травичка
Вітер травицю гойдає легенько
Лагідно й тихо – вона ще маленька.
Діти імітують рухи-похитування в різні сторони
– Тепер ми перетворимося на струмочок...
Весняні струмочки цілу зиму спали.
На тепло чекали.
А тепер прокинулись,
Зразу бігти кинулись.
Діти, зловившись за руки, біжать змійкою.
– Чуєте, струмочок дзвінко співає, птахів із вирію він викликає. Зараз ми перетворимося на пташок.
Діти імітують рухи пташок
– А зараз, діти, уявіть, що ми прийшли в ліс. Тепер тихесенько присядемо і послухаємо музику. Що вона нам розкаже? Давайте заплющимо очі і вслухаємося у звуки музики. Що ви собі уявляєте? (Відповіді дітей) А тепер, діти, цю красу, яку ви побачили, яку уявили собі, коли слухали музику, ми відтворимо у своїх картинах. Давайте підійдемо до робочих столів, де на нас чекають фарби і різні інструменти.Ви вже знаєте, що цими всіма інструментами можна малювати. Тож вибирайте їх за своїм бажанням і намалюйте те що ви собі уявили, коли слухали нашу весняну музику. Діти зображують свій малюнок, вихователь і Весна при потребі допомагають дітям. В кінці вихователь пропонує дітям назвати свої картини.
Вихователь: Які гарні ваші малюнки. Я дивлюся на них і уявляю себе у весняному лісі.
Весна: А я, діти, хочу подарувати вам картинки-замальовки із зображенням своїх квітів. Пам’ятайте, що все живе – потрібне на землі. Любіть нашу землю, бережіть природу, милуйтеся її красою, а цю красу передавайте у своїх малюночках.
Вихователь: Дякуємо Весно, що завітала до нас. А ми для Тебе ще й веснянку поведемо.
Веснянка
Весна красна вже прийшла,
Вже прийшла.
І тепло нам принесла,
Принесла.
Ясне сонце угорі,
Угорі.
Засміялось дітворі,
Дітворі.
Славлять весну і пташки,
І пташки.
Зацвітають всі садки,
Всі садки.
Весна: Дякую вам, дітки, за вірші, малюнки, веснянку
Ну а я піду далі лугами і лісами
Встеляти землю килимами.
Заквітчаю різним зелом,
Щоб усім було весело.
Я теплом людей зігрію
І здоров’я всім навію.
Допобачення!

1 коментар: