четвер, 2 березня 2017 р.

Тема: ВИТИНАНКА «ПИСАНКА»


 
Результат пошуку зображень за запитом "витинанка писанка" 
Підготувала вихователь  ДНЗ "Ромашка"м. Теребовлі
Ваньо О.В.

Тема: ВИТИНАНКА «ПИСАНКА»
Мета: збагачувати досвід дітей знаннями про звичаї та традиції українського народу - святкування свята Великодня;
вдосконалювати техніку симетричного вирізування великоднього яйця – писанка;
закріпити вміння різати папір ножицями по прямих і кривих лініях;
вчити дітей передавати характерні особливості зображуваних об'єктів; розвивати вміння працювати з ножицями, творчу уяву, спостережливість, мислення, фантазію; сприяти розвитку самостійності, зосередженості;
виховувати, уважність, доброту, доброзичливість, акуратність, естетичний смак.
Матеріал: кошик з писанками, зразки готових виробів – писанок, кольоровий папір, паперові площинні овали-яйця, ножиці, клей.
Хід заняття
- Сьогодні у нас з вами буде незвичайне заняття. Я для вас підготувала щось дуже цікаве. Воно знаходиться ось у цьому кошику.
Гра «Відгадай на дотик».
(Пропоную підійти і на дотик відгадати що у кошику). - Що у кошику?  Опиши яке яєчко? Звідки беруться яєчка? Витягни яєчко і ми подивимося, чи таке яєчко, як ти описала. Як називається таке розмальоване яєчко?
- На Україні здавна є такий чудовий звичай розмальовувати писанки до свята Великодня або Паски. Це свято завжди святкуємо весною, коли вже пробудилася природа, розквітають квіти, тепліше гріє сонечко. Розмальовані писанки на Паску кладуть у кошики і несуть до церкви для освячення. Писанки дарують один одному і бажають добра, любові. Ці писанки із справжнього звареного курячого яйця. Із ними потрібно обережно поводитись, щоб не розбити. У мене в кошику є ще багато писанок. Зараз я вам їх роздам. Розгляньте їх. З чого вони зроблені? Чи можна їх розбити? Давайте стукнемось писанками. Чи розбилась у когось писанка? Висновок: дерев’яна писанка не б’ється. Розгляньте кольори та візерунки на своїй писанці.
- Що намальовано на твоїй писанці ? (Діти називають елементи візерунків). 
- Беручи в руки розмаїто-барвисте яйце ми милуємось його орнаментом та кольором. Орнаменти, що найчастіше зустрічаються на писанках, тісно пов’язані з нашим життям. Кожен знак, кожна лінія мають своє значення. Давайте уважно роздивимося найтиповіші мотиви-символи українських орнаментів.
- Що вам нагадує цей знак?оказую писанку з намальованим колом).
- Коло – знак сонця, носій світла і життя. Сонечко зігріває всю землю своїми променями.
- Що символізує сонце? (Життя, радість).
- А цей знак на що схожий? (На зорю).
- А де ми можемо побачити зорі? (На небі).
- Зоря - є знаком неба. Хрест – це символ всесвіту. Він є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року.
- А цей знак схожий на граблі – є символом дощу, плодючості, очищення.
Трикутник – символ вогню та безсмертя. Символом безкінечного життя також є гілка. Хвилі – криві лінії, лінії без початку і кінця символізують вічність. Але щоб правильно розписати яєчка, треба знати, що означають кольори, якими розфарбовоні яєчка. Червоний колір означає радість, життя, любов. Жовтий колір – місяць і зорі, урожай. Блакитний – небо, повітря, здоров,я. Зелений – відродження та воскресіння природи і родючість землі. Білий – чистота, світло. Поєднання кількох кольорів – родинне щастя, мир, любов, успіх. Писати писанку хоч і просто, але треба мати великий хист, бо малювати на опуклій поверхні яйця значно важче, ніж на рівному папері. Писанки такі гарні, що красивих дівчат з ними порівнюють, кажуть: «Гарна, як писанка». З писанками на Великодні свята організовують різні ігри.
Фізкультхвилинка. - Давайте, діти, і ми з вами зараз пограємо гру «Писанка в кошику».
Діти стають в коло, лічилкою вибирають, хто буде носити писанку у кошику.
Лічилка:
Коли я покочуся – то тобі вклонюся,
з тобою помирюсь, бо грати я берусь.
Кого вибрали, той стає за колом і бере кошик. А діти стоять у колі і говорять такі слова: Носять писанку в корзині, і на радість всій родині, буде писанка світить, всіх діточок веселить. Коли діти закінчують говорити слова, то веду-чий, який носив кошик кладе його біля дитини і тікає, а дитина, біля якої зали-шили кошик – доганяє. Потрібно догнати так, щоб писанка не випала, бо буде виконувати бажання, задумане дітьми. Гра повторюється.
- А зараз я вас запрошую сідати за столи, і наша кімната перетвориться на чудову майстерню, де ви будете майстрами витинанок. А що ви будете сьогодні вирізати – відгадайте: Як уродилась, то була біла, тепер подивіться – змальована, ціла. Діти мені змалювали всі бочки. У жовті, червоні та білі квіточки.
- Вірно, це писанка. І ми з вами будемо сьогодні робити витинанку пи-санку. Хто з вас пам’ятає, що таке витинанка? (Відповіді дітей.)
- Витинанки - різноманітні прикраси з паперу, ажурно вирізані ножицями чи ножем з гострим кінчиком. Витинанками ще в давнину часто оздоблювали полички мисників, шаф, етажерок, прикрашали святкові столи, стіни у кімнатах.
Традиційно святкові витинанки наклеювали на вікна, і тоді вони нагадували про свято не лише родині, а й перехожим. На вікнах сільських хат витинанки особливо мерехтять прорізами, і найбільш ефектно виглядають увечері, коли вмикається світло і вечірнє небо стає тлом, а рама вікна - органічним обрамленням. Нинішні витинанки - сніжинки - то відголосок зірочок - символів віфлеємської зірки, вісниці Різдва. Їх вирізували з квадратного аркуша паперу, складеного восьмериком, і чіпляли на вікна, засвідчуючи готовність до святкування і радість Різдва Христового. Залежно від призначення витинанки бувають найрізноманітнішої форми: круглі, квадратні, овальні, на зразок сніжинки, зірочки. В нас сьогодні витинанки овальної форми.
Підготуймо наші пальчики до роботи.
Давайте, пригадаймо, що нам потрібно для того, щоб вирізати витинанку?
  • Для роботи нам потрібні: ножиці, заготовки паперу.
  • Нагадую, як треба користуватися ножицями: тримати в правій руці гострим лезом від себе коли різати по контуру. В лівій руці тримати папір. Бути обережним. Для симетричного вирізування папір складаємо удвічі. Оскільки віссю на папері буде лінія згину, то не треба різати вздовж згину, можна надрізати тільки невеличкі його частини, інакше деталі розпадуться.
  • В народі говорять: «Очам страшно, а руки зроблять».
  • Починаємо працювати.
Діти працюють під музичний супровід. Вихователь слідкує за роботою дітей. За необхідністю допомагає індивідуальною порадою, запитаннями, індивідуаль-ним показом. Наприкінці заняття робимо виставку витинанок. Діти розказують вірші про писанку.
Підсумок заняття



Немає коментарів:

Дописати коментар