четвер, 18 червня 2015 р.

Розвиток пізнавальних здібностей у дошкільників засобами пошуково – дослідницької діяльності



підготувала вихователь 
Скалатського ДНЗ  Підволочиського району
Шевчишин Наталя Іванівна
Людина – частина природи, потяг до всього живого закладений у ній від самого народження, та чи не найяскравіша виявляється в дитячому віці. Дошкільний він найважливіший етап у становленні екологічного світогляду дитини, що передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природнім довкіллям.
      Щодня дитина одержує нові знання про природу. Щоб опрацювати отриману інформацію, їй необхідно володіти певними вміннями та пізнавальними навичками. Тому сьогодні одним з актуальних завдань, що стоять перед педагогами, є вдосконалення роботи з пізнавального розвитку дошкільників про явища природи.    Уже з середнього дошкільного віку помітно підвищуються можливості пізнавальної діяльності, зростає пізнавальна активність дітей, яка може бути реалізована через пошуково – дослідницьку діяльність. Адже саме цей вид діяльності вдало поєднує чутливість і діяльність, які є основою розумового розвитку дошкільника. У ході пошуково – дослідницької діяльності ми спільно з дітьми досліджуємо природне явище або об’єкт, змінюємо умови їх існування, ситуації та засоби дослідження. Для дітей стає доступним те, що в об’єктивно -   існуючій природі не піддається спостереженню.
З огляду на це можна виділити основну пізнавальну функцію пошуково – дослідницької діяльності – виявлення і демонстрація зв’язків у живій та неживій природі, доступних для органів чуття дитини . Адже пошуково – дослідницька діяльність передбачає розв’язання дошкільниками ситуацій за допомогою проведення дослідів, під час яких діти задіють свій чуттєвий досвід, самостійно аналізують результати, роблять умовиводи, пізнають сутність того чи іншого явища.
Діти за своєю природою – дослідники. Їх цікавить усе. Тож, пропонуючи  своїм вихованцям досліди, навчаю їх спостерігати, думати, робити висновки.
Технології дитячого експериментування я використовую у всіх видах дитячого діяльності. Основою роботи є заняття комплексного типу, на яких велику увагу приділяємо розв’язанню проблемних завдань як – от: «Як ви вважаєте, чому…»,  «Як довести що…», «Що вийде, якщо» тощо. Це дає дітям можливість краще розуміти причинно – наслідкові зв’язки у довкіллі.
Так, розвиваючи комунікативно -  мовленнєві здібності дітей я пропоную вихованцям використати відповідну картку – схему,здійснити уявну мандрівку до якого – небудь об’єкта природи, а потім скласти розповідь від його імені.
Подобається дітям така форма роботи, як «Аукціон ідей». Під час проведення такого аукціону діти описують характерні особливості запропонованого об’єкта чи матеріалу і оцінюють їх з точки зору практичного застосування людиною у  теперішньому часі і в майбутньому.
Найбільшої результативності пошуково – дослідницька діяльність дошкільників досягає під час реалізації проектів. Я змогла створити ситуації успіху для кожної дитини завдяки диференційованому підходу до проведення експериментальної діяльності. Для самоствердження  дітей дуже важливо підтримати  ініціативу і активність кожного вихованця та наповнити його життя яскравими враженнями та відкриттями.
У ході пошуково – дослідницької діяльності я намагаюсь, взаємодіючи з дітьми, завжди використовувати їхній безпосередній досвід, збагачую його, спонукаю малюків до активного пізнання світу. Я не повідомляю дітям готові знання та не пропоную способи дії,  а створюю проблемні ситуації, розв’язуючи які, діти активізують свій попередній досвід і збагачують його новими знаннями та вміннями.
Отриманні під час пошуково – дослідницької діяльності знання діти закріплюють протягом року в ігровій, театральній, образотворчій діяльності .
Для підвищення інтересу до дослідницької діяльності ,формуванню основ наукового світогляду , розвитку в дітей пізнавальних якостей сприятиме дослідницький центр. Тому я в груповій кімнаті  обладнала еколого- дослідницький центр, який складається з міні – лабораторії , центру води та піску, куточку експериментування . В лабораторії створенні умови для проведення дослідів. Дослід-   це важливий шлях до пізнання. Цінність його полягає в тому, що для власної діяльності діти не отримують готових знань від педагога. Досліджуючи дитина отримує знання у певній логічній послідовності.
Комплексне використання дитячого експериментування у різних сферах життєдіяльності дошкільників дало змогу максимально реалізувати потребу наших вихованців у нових враженнях, знаннях, самоствердженні.

Немає коментарів:

Дописати коментар