четвер, 18 червня 2015 р.

Конспект заняття з пошуково – дослідницької діяльності «На лісовій галявині» (середня група)



                                                                     Процик Г.І.,
                                                                     вихователь-методист
                                                                                Зборівського дитячого
                                                                                                                       ясла-садка №1 «Сонечко»


Конспект заняття
з пошуково – дослідницької діяльності
«На лісовій галявині»

(заняття проводиться у літній період на екологічній стежині)
(середня група)

Програмовий зміст: Показати дітям, що внаслідок витоптування грунту на стежках (галявинах) погіршуються умови життя рослин, їх стає менше. Допомогти дітям самостійно прийти до висновку про необхідність дотримання правил поведінки під час відпочинку. Розвивати допитливість, розуміння взаємозв’язку між повітрям, грунтом і рослинами. Виховувати дбайливе ставлення до природних об’єктів, вміння правильно поводитись у довкіллі.
Матеріали: 2 банки з водою: на одній - намальований слід, на другій - малюнок рослин; збільшуване скло; грудочки землі; гномик; лопаточки; пакети; згорток паперу з правилами поведінки.

Хід заняття.
     Діти! Сьогодні я запрошую вас на екскурсію на лісову галявину. Ви згодні? Я думаю, що на галявині нас чекає багато цікавого. Тому, ми візьмемо з собою деяке обладнання з нашої лабораторії  (банки з наклейками, воду, збільшуване скло,совочки).      
 Нас лісок чекає, і галявинка казкова
  Нас вона радо зустрічає, тож збираймось в путь ранкову.
Перехід до лісової галявини.
     Підходячи до «Лісової галявини» звернути увагу дітей на те, що на пеньку хтось сидить.
Вихователь:  Це - гномик Лісовичок. Доброго ранку, Лісовичок! А чому ти такий сумний?
Гномик: Доброго ранку! Я дуже радий, що ви завітали до мене в гості і розповім вам чому я сумний. Сьогодні я був в гостях у свого друга гнома   Садівничка, в Яблуневому саду.  Там  дуже гарно. У траві цвірінчать коники - стрибунці, літають метелики і стежка в’ється рівненька - рівненька. А моя галявина сумна, невесела. Навіть підземні мешканці покинули мене. Що сталося з моєю галявиною? Не розумію. Дощик падає  на мою галявину  і на галявину Садівничка,  сонечко світить однаково. Допоможіть мені зрозуміти, що ж сталося?
Вихователь: Давайте подумаємо, як допомогти Лісовичкові. Що ви пропонуєте?
Інтерактивна вправа «Коло ідей» (діти висловлюють свої думки)
Висновки:
 - оглянути галявину Лісовичка;
 - піти на галявину до Садівничка в Яблуневий сад.
Діти обстежують галявину Лісовичка.
     Багато витоптаної трави, через галявину проходить декілька стежок, земля тверда на них майже нема трави, біля пенька трава висока, є квіти, кульбаби. Через збільшуване скло розглядають грунт.
Вихователь: А тепер підемо в Яблуневий сад на галявину Садівничка.
Діти обстежують галявину:
Трава висока, є квіти, лікарські рослини: кульбаба, подорожник, грицики. Через галявину проходить одна стежка. Над галявиною літають метелики, цвірінчать коники - стрибунці, земля пухка,в землі є дощові червяки, жучки.
Запропонувати  дітям набрати лопаткою землю і покласти у пакет.
Вправа «Мікрофон». Як поводяться друзі Лісовичка на галявині, коли приходять у гості? (діти висловлюють свої думки).
Діти повертаються на галявину Лісовичка.
Вихователь: Гномику, розкажи, де ти зустрічаєшся з друзями?
Гномик:  з друзями я зустрічаюся на лісовій галявині.
Вихователь: Як ти з ними проводиш час? Як ти граєшся?
Гномик: Ми бігаємо по траві, там де заманеться, перекидаємся, рвем квіти, і підкидаємо їх вверх. А мої друзі завжди ідуть по різних стежках, куди хто хоче.
Вихователь: Лісовичок, скажи, а твій друг Садівничок дозволяє вам так поводитись на своїй галявині?
Гномик: Ні.
Вихователь: Діти, як ви думаєте, чому гномик  не дозволяє так поводитися на галявині? (відповіді дітей).
Вихователь: Діти, ви зрозуміли, чому рослини витоптані, прив’ялі? (Відповіді дітей).
Проблемна ситуація «Проаналізуйте поведінку Лісовичка його друзів». (Розповіді дітей).
Вихователь: Діти, скажіть, будь ласка, чому покинули галявину підземні мешканці?
(Дати дітям можливість висловити припущення. Підвести до того, що треба дослідити грунт).
Діти набирають грунт лопаткою. Розглядають грунт через збільшуване скло. Порівнюють даний грунт  з грунтом  із Яблуневого саду. Звернути увагу, що в грунті є пусті місця, там ховається повітря.
Дослід 1.
Одночасно грунт з двох галявин опустити в банки з водою і спостерігати, де буде більше бульбашок.
Запитання до дітей.
1.     Де більше бульбашок?
2.     Чому повітря під стежкою менше?
3.     Де легше дихати рослинам, підземним мешканцям?
Даю можливість висловитись всім дітям робити припущення. В грунті є повітря.
Висновок: Коли ми ходимо по землі, то давимо на неї, її частинки стискаються, повітря стає все менше. Земля стає твердою і рослинам важко пробитись через неї. Тому на стежці немає рослин. Підземним мешканцям в твердому грунті не вистачає повітря.
Дослід 2.
Вихователь: Діти, візьміть в руку грудку землі і стисніть її. Якою вона стала? Більше чи менше? Чому стала меншою? (Діти висловлюють припущення).
Висновок: Коли ви стиснули землю, то повітря «вийшло» з неї, для нього не залишилося місця. Частинки землі притиснулися одна до одної. Так само під вагою нашого тіла стискається земля на стежці.
Дидактична гра «Трік - так, це (не) так».
1.     В лісі можна ходити де заманеться… трік - так.
2.     В землі під стежкою є багато підземних мешканців…
3.     Рослини плачуть, коли по них ходять…
4.     Якщо бачиш знак заборони не звертай на нього уваги…
5.     В лісі, парку, сквері багато стежинок…
Висновок: Чим більше місць в парку, лісі, на галявині будуть витоптувати люди, тим менше залишиться рослин і підземних мешканців. Вони можуть щезнути.
Розробка правил поведінки разом з дітьми.
-         Ходити по доріжках, а не там, де заманеться.
-         Не топтати все навкруги.
-         Не рвати всі рослини, які хочеться.
-         Не ловити метеликів.
Вихователь: Я записала ці правила на аркуші паперу. Ми передамо їх Лісовичку. Передавайте цей згорток з правилами з рук в руки і називайте правила поведінки в природі. (Діти передають згорток Гному).
Проблемна ситуація «Як створити красиву галявину?» (висловлювання дітей).
1.     Побажання дітей Гномику Лісовичку.
Вмійте любити природу, в полі, лісі, над яром,
Квіти, дерева і цвіту, трави не вирви задаром.
Оберігайте усюди, шлях і стежину у гаї,
Все те окрасою буде, нашого рідного краю.
Рухлива гра «Квіти та Вітерець»
Гномик дарує дітям медалі «Зелений патруль» за знання та вміння берегти природу.
Вихователь: У групі ми намалюємо знаки символи, які будуть нагадувати друзям Лісовичка як їм поводитись у природі  і наступного разу подаруємо їх Лісовичку.
До побачення, Лісовичок!  А тепер вирушаємо на свій майданчик.

Немає коментарів:

Дописати коментар