понеділок, 26 вересня 2016 р.

Тренінг «Дитячі «провокації» в запитаннях і відповідях»


Результат пошуку зображень за запитом "золотий ключик" ДНЗ № 2 "Золотий ключик "

м.Кременець

вихователь Сорочинська Л.М. 


МЕТА: удосконалювати фахову майстерність педагогів, спонукати до професійного й особистісного самовдосконалення, активізувати творчий потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток ініціативності, емпатії, виховувати інтерес до творчого професійного пошуку, пізнання себе.
ОРГАНІЗАТОРИ: вихователь – методист, практичний психолог.
УЧАСНИКИ: педагоги дошкільних закладів.
ХІД ТРЕНІНГУ:
Вправа «Привітання»
Мета: Провести знайомство учасників групи, створити доброзичливу атмосферу в групі.
Учасники по черзі вітаються, називають своє імя і рису, яку цінують найбільше в людях.
Міні – лекція «П’ять тисяч – де? Сім тисяч – як? Сто тисяч – чому?
Р. Кіплінг»
Навіщо діти ставлять питання? Відповідь на це запитання звучить досить банально: наші діти пізнають навколишній світ і ми, дорослі, є для них найбільш зручним джерелом інформації. Поки малюк не вміє читати або читає не занадто добре, він бажає слухати дорослого.
Інколи дитячі питання звучать не дуже звично для дорослого сприйняття. Тобто діти думають зовсім не так, як думаємо ми, дорослі. Свої «навіщо» й «чому» діти беруть із навколишнього життя. А бачать вони те, на що ми вже давно не звертаємо увагу або вважаємо, що це так, тому що «так завжди було». «Мамо, а чому слон більший за бегемота?», «Чому кульбаба жовта?», «Навіщо в мене на чолі ростуть брови?» - ці й багато інших питань заганяють дорослих у глухий кут.
Коли ж починається вік «чомучок»? Перший період питань настає десь у два – три роки. Дитина цікавиться абсолютно всім: як звуть кішку, де сплять птахи, чому стрибає жабка. Поки це ще прості питання, на які неважко дати відповідь.
У чотири – пять років настає час інших питань. Вони вже більш складні. Це період питань «Коли?», «Де?» й «Чому?». «Де живе Дід Мороз?», «Чому травичка зелененька?», «Коли зробили перше морозиво?» - запитує дитина.
У шість – сім років виникають питання, відповідаючи на які вже без довідників і книжок не обійтись. «Що значить «вода випаровується»?», «Що таке космос?», - дорослим і самим цікаво дізнатися відповіді на деякі питання.
У цьому ж віці виникають і нові, «філософські» питання про життя, смерть, людські взаємини, на які зовсім нелегко відповісти.
Гра «Ланцюжок»
Учасники гри діляться на дві команди. Кожна команда отримує картку з питанням, від якого за 5 хвилин потрібно створити найдовший ланцюжок питань та відповідей, зв’язуючи їх між собою. Наприклад: Звідки береться вода в озері? => Коли йде дощ, в озері накопичується вода. =>Чому йде дощ? і т. д.
З кожної команди один учасник зачитує «ланцюжок» питань та відповідей та отримує бали від жюрі. Виграє команда, яка створила найдовший «ланцюжок».
Картка №1 Звідки береться вода в озері?
Картка №2 Чому на морі виникають хвилі?
Міні – лекція «Як відповідати на дитячі питання?»
Між іншим, це ціле мистецтво – відповідати на дитячі питання. Запасіться терпінням, розумінням і почуттям гумору.
Учені виділили десять типових реакцій дорослого на дитячі питання:
1. Дорослий дуже дивується дитячому питанню: «А чому це тебе дивує?»; «А якого ж ще кольору повинна бути наша кров, якщо не червоного?». Але ж дитина тому й спитала вас про це, оскільки їй самій щось не зрозуміло й дивно.
2. У відповідь на дитяче питання «Скільки зірок на небі?», дорослий відповідає «Багато». Ця відповідь не несе в собі ніякої інформації.
3. Іноді дорослі посилаються на якусь регулярність, періодичність подій: «За зимою наступає весна, тому що так завжди буває». Начебто уже трохи більше інформації, але все-таки дитина не одержує відповіді на своє питання.
4. Ненабагато серйозніше звучить відповідь: «Муха здатна сидіти на стелі, тому що вона так улаштована». Знову нема пояснень.
5. Інколи дорослі супроводжують свою відповідь посиланням на який-небудь закон або правило: «Риби можуть перебувати під водою завдяки своїй анатомічній будові». Але ж дитині нічого не відомо про будову риби.
6. Дехто намагається дати «дитячу відповідь» на дитяче запитання. Дитина запитує: «Чому йде дощ?» - «Тому що йому так захотілося». Такі відповіді заводять дитину у глухий кут.
7. Принцип аналогії: якщо розповідати про те, як дерево навесні оживає, розпускається, а восени з нього опадає листя, можна легко перейти до пояснення циклічності пір року й провести невеликий урок природознавства. Такий підхід буде зрозумілий дітям.
8. Дитині буде зрозуміле пояснення «Від загального до часткового». Наприклад, «Листя опадає з дерев тому, що воно живе. А все живе рано чи пізно вмирає». Дитина починає розуміти, що природа – це частина живого світу.
9. Зрозуміло дитині й пояснення причини явища: «Наш організм потребує відпочинку й відновлення сил, і тому нам потрібно спати». Така відповідь пояснює вже набагато більше, показує взаємозвязок причини й наслідку.
10. «Дощ іде для того, щоб могли рости рослини, поповнювалися запаси води на Землі» - доцільне пояснення кругообігу води в природі. Дорослий спрямовує мислення дитини й на циклічність природних явищ, і на майбутнє.
Коли дитина прийде до вас із своїм новим «Чому?» відповідайте так, щоб її інтерес не згас.
Ніколи не кажіть дитині: «Я тобі потім розповім».
Подивіться на світ очима дитини. Не соромтеся звертатися до енциклопедій, довідників, інтернету й фахівців. Не читайте лекцій. Намагайтеся супроводжувати пояснення експериментом або ілюстрацією. Не відповідайте односкладно. Не принижуйте дитину. Не варто говорити: «Ти ще маленький, тобі це складно зрозуміти». Відповідайте серйозно, але з гумором. Реагувати навіть на найсмішніші або безглузді питання потрібно дуже серйозно. Говоріть мовою дитини. Як це? Просто й зрозуміло, супроводжуючи свою розповідь яскравими простими прикладами.

Гра «Все мені цікаво знати...»
Приймають участь дві команди. Кожна команда отримує однакову кількість запитань; учасники кілька хвилин обдумують відповідь. По черзі, з кожної команди один учасник дає відповіь на запитання і отримує бали від жюрі. Виграє команда, яка набрала більше балів. Запитання до гри:
  • А риби воду пють? - Чому муха сидить на стелі і не падає?
  • Звідки береться вітер? - Чому буває день і ніч?
  • Де голова у червяка? - Як працює дзеркало?
  • Чому вода в морі солона? - Куди зникає вода, коли вона висихає?
  • А хобот слона – це його ніс? - Чому бджоли й інші комахи дзижчать?
  • Чому не можна брати чуже? - Чому після дощу на землі багато червяків?
  • Чому мені хочеться спати? - Чому вода гасить вогонь?
Гра «Відгадай, що зображено на картині»
Кожна з команд обирає учасника, який буде відгадувати зображення на картині. Завдання: Учасник за допомогою запитань повинен зясувати хто зображений на картині за 1 хв. Решта учасників команди можуть давати лише короткі відповіді «так» або «ні». Наприклад: «Папуга». Запитання: Це тварина? Повзає? Літає? Живе в наших лісах? В Африці? Папуга? (Гра повтор. 2-3 рази).
Гра «Міміка та жести у запитаннях на відповідях»
Кожна з команд обирає учасника, який за допомогою міміки та жестів буде давати відповідь на запитання. Завдання: Учасник обирає і показує один з двох варіантів відповідей, решта учасників відгадують, який саме варіант за допомогою міміки та жестів намагається зобразити представник їхньої команди.
І. Чому висихають мокрі речі? (Варіант 1. Білизна сохне через приплив повітря до неї. Варіант 2. Вода, що всмокталася в тканину, поступово випаровується й білизна стає сухою.)
ІІ. Навіщо кактусу потрібні колючки? (Варіант 1. Кактуси ростуть в Африці, де дуже жарко, ось вони й відрощують такі листики – колючки, з яких волога майже не випаровується. Варіант 2. Колючки – це захист від тварин, у яких може виникнути бажання поласувати кактусом.) Жюрі визначає переможців.
Підбиття підсумків тренінгу.

Немає коментарів:

Дописати коментар