З матеріалів вихователя ТДНЗ №6 Лабівська Т.З., члена авторської творчої майстерні вихователів ДНЗ Тернопільської області
Як говорити з дітьми про війну?
Думки психологів.
Діти живуть не у вакуумі, а в тому самому інформаційному
просторі, ,що й дорослі. Мимовільно їм доводиться дивитися з екранів телевізора
про події в зоні антитерористичної операції, чути розмови батьків, відчувати
стурбованість оточення. І тому маленьких чомучок вже більше року цікавлять недитячі
запитання: починаючи від Майдану і завершуючи останніми подіями на Сході
України. Як говорити з дитиною на подібні теми, щоб не травмувати її психіку?
«Щоб згадки про війну не
викликали паніку, депресію чи неадекватні дії, треба не просто розповісти
дитині про бойові дії або куди заховатись під час обстрілу, краще акцентувати
увагу на речах, які викликають позитив.
Із дитиною можна написати лист чи намалювати малюнок
військовим, узяти участь у будь-якій акції на підтримку солдат.
Світлана Бойко,
психолог, співробітник Інституту психології ім. Г. С. Костюка
НАПН України
«Важливим для дитини є відчуття спокою та безпеки. Дітям,
особливо в зоні бойових дій, потрібно
наголошувати, що всі негаразди тимчасові. Розмова має бути спокійною,
без підвищення голосу чи різких висловлювань. Для дітей дошкільного чи
молодшого шкільного віку ігрова форма найзрозуміліша. Можна використати
іграшки, книжки або просто розповісти, казку про те, як «посварилися» дві країни
і тепер мають «виправляти власні помилки».
Світлана Ройз,
психолог
На що потрібно зважати у розмовах
із дітьми про воєнні дії?
— Говорити потрібно обов'язково, але краще самим розмову не починати.
Якщо дитина ставить запитання, у жодному випадку не можна їх лишати без
відповіді. Не отримавши пояснення проте, що турбує, дитина може дофантазувати,
зробити хибні висновки із почутого на вулиці.
За
будь-яких обставин не можна розділяти людей на «наших» і «не наших», пояснюючи від
кого тато захищає Батьківщину. Розділення дітлахів «на табори» - неминуче. Вони
копіюють поведінку дорослих і звертають увагу на мовні ознаки або на те, у
військових чи сепаратистів хочуть грати діти у дворі. Необдумані відповіді
можуть призвести до замкненості та ізоляції дитини серед однолітків.
Проте є
випадки, коли говорити з дітьми повинні уже фахівці. Існує кілька таких
«тривожних дзвіночків», на які повинні звертати увагу дорослі. Найпоширеніші з
них — порушення сну, спалахи агресії або пасивність та замкненість. Також слід замислитись, якщо дитина
з острахом вдивляється у темряву або часто плаче без причини. Звичайно,
наявність однієї або двох ознак не вказує на те, що в дитини посттравматичний
синдром або невроз, але звернення до фахівців зайвим не буде.
Тетяна Бутенко,
психолог
Рекомендуємо
У книжці
«Війна, що змінила Рондо» за допомогою яскравої графіки представлена історія міста
Рондо, у якому живуть тендітні та вразливі створіння. Головними
персонажами є троє друзів - Данко, Зірка та Фабіян. У мирному місті одного дня
почалася війна. Лихо завжди приходить зненацька, війни ніхто ніколи не знав і
тим паче не чекав, проте вона прийшла і торкнулася кожного мешканця Рондо. Це
книжка про те, що перемогти у війні можна лише згуртувавшись, а справжнім героєм
може стати кожен. Проте навіть коли війна завершується, вона назавжди залишає
сліди.
У книжці йдеться про те, що війна не має серця і не розуміє
жодної мови, але стосується кожного і на всіх залишає шрами. Та якщо спільно збудувати
машину світла і навчитися співати, незважаючи на все, тоді навіть найтендітніші
істоти зможуть вистояти й перемогти. А ще це привід для вдумливої розмови з
дітьми (або й із собою) про те, що діється нині в країні чи у світі загалом, у
форматі чарівної історії, яка завжди залишає місце для надії та оптимізму.
«Війна,
що змінила Рондо»
(Романа Романишин та Андрій Лесів)
Як реагувати, коли діти малюють танки, озброєних людей, граються
у війну чи наспівують непристойну пісеньку про Путіна?
— Щодо малюнків та ігор,
то я б радила батькам не зупиняти дітей у цьому, адже це одна із захисних
реакцій психіки.
Якщо дитина намалює
все, що хотіла і скільки хотіла з теми війни, їй вже не буде так страшно, а
тривога стане слабшою. Тому малюнки та ігри слід підтримувати.
Свого часу я навчалася
у психолога, яка працювала з дітьми, постраждалими під час трагічних подій у
Беслані.
Вона розповідала, що її ненавиділи всі
вчителі у школі, тому що вона дозволила дітям увесь час грати в танчики, у
результаті чого школярі нищили шкільний папір. І так тривало доти, поки діти не
впоралися зі своїми психологічними травмами.
Звісно, якщо ваша
дитина малює на тему війни, було б непогано знайти час і порозмовляти з нею про
її творіння, але в жодному разі не зупиняти творчий процес.
Адже з усім, що дитині
довелося почути й побачити, їй потрібно впоратися на своєму рівні — через
малюнки або гру. А щодо непристойних пісеньок чи написів, які залишають діти,
— це не психологічна проблема. Це проблема батьків, виховання, ставлення у сім'ї.
Якщо так написано в тата на автомобілі, то чому б дитині це не співати?
Що робити, коли хлопчик почав просити
придбати йому іграшковий пістолет, хоча до цього він ніколи раніше не цікавився
такою іграшкою?
— Ми нібито йдемо по
шляху гуманістичного розвитку, і вважається, що підтримувати такі схильності в
дітей не варто, однак якщо хлопчик ніколи не хотів, а зараз просить пістолет,
то що трапиться, якщо батьки йому не куплять цю іграшку? Нічого. Хлопчик
зробить собі пістолет із гілочок, із картону чи старого журналу. У такій
ситуації він може зіткнутися лише з насмішками однолітків, які вважатимуть, що
це у нього не модна штука. Я вважаю, що зараз несправедливо вимагати від дітей
мудрості, якої немає у дорослих. Адже якщо дорослі не можуть домовитися й
зупинити війну, то чому б дітям у це не гратися. Неможна шукати військове
обмундирування родичу чи сусіду, який їде в зону АТО, і при цьому гримати на
дитину через те, що вона одягнула на голову каструлю і стверджує, що це каска. Можливо, через певний час, якщо настане
мир, можна буде заборонити дитині подібні речі,
але нині це нереально, адже про війну чути звідусіль — із вуст батьків, із
телевізора чи Інтернету. Діти ж лише копіюють те, що відбувається із
дорослими.
Катерина
Голоскокова,
медичний психолог, гештальт-терапевт Центру психології та психотерапії
Як правильно пояснити дитині, що їхній
тато йде в зону АТО або не повертається звідти живим.
— Якщо батько йде в зону АТО, але не
братиме безпосередньої участі в бойових діях, а працюватиме, наприклад, у
службі забезпечення, то можна сказати дитині, що він їде у відрядження, але
якщо батько все-таки їде воювати, то потім, якщо з ним, не дай Боже, щось трапиться,
буде важко пояснити це дитині, ліпше зразу сказати, що він їде захищати свою
сім'ю, людей, державу.
Якщо ж хтось із рідних
загинув у зоні АТО, не слід приховувати це від дитини, навіть якщо вона
маленька.
З точки зору
психології, смерть батьків на війні мало чим відрізняється від смерті у мирний
час від аварій чи хвороб.
У своїй практиці я
мала декілька випадків, коли приховування загибелі рідних спричиняло серйозні
фізичні проблеми в дітей.
Вони переставали
говорити, у них з'являлися ознаки аутизму.
Тому я б не радила приховувати такі сумні
звістки. Інша справа — як про це сказати. Тут найперше слід зважати на вік
дитини і говорити так, щоб це було зрозуміло. Крім цього, про смерть рідних
дитині варто казати тоді, коли ви самі впораєтеся із цим шоком і зможете підтримати
малюка.
Немає коментарів:
Дописати коментар