Мирославу Гнатовичу Стельмаховичу як доктору
педагогічних наук, професору,
дійсному члену Академії педагогічних наук України належить визначна роль у
глибинному дослідженні української етнопедагогіки та традиційного родинного
виховання.
Маючи великий досвід учителя-практика,
Мирослав Стельмахович багато працював над проблемами української мови,
виробленням практичних рекомендацій щодо розвитку мовлення, зібрав багатий мовний
матеріал, який, з метою використання на уроках української мови, уніфікував у
посібниках з української мови «Збірник вправ з української мови для 4 кл.» та
«Розвиток писемного мовлення учнів».
Зусилля Мирослава
Стельмаховича не залишилися непоміченими. Наприкінці 60-х років Мирослав
Стельмахович закінчує аспірантуру в Києві і починає працювати в
Івано-Франківському педагогічному інституті. Тоді ж Мирослав Гнатович
звертається до народної педагогіки, з її чистих джерел черпає творче натхнення
і «запал живої думки» для великої кількості статей в журналі: «Українська мова
і література в школі», «Рідна школа», «Народна творчість та етнографія»,
посібниках з «Українознавства». Праці Мирослава Стельмаховича - то ціла
енциклопедія виховання, мета якого полягає у тому „щоб навчити кожного
бути Людиною", підготувати дитину до самостійного життя.
Три десятиліття життя він займався
розробкою української етнопедагогіки. За визначенням академіка, народна
педагогіка - це та педагогіка, „яку створив народ. Це той багатотомний
усний підручник навчання і виховання, який зберігається в пам'яті
народу, постійно ним використовується, систематично збагачується й
удосконалюється".
Основною працею його
життя стала книга «Народна педагогіка» (1985), де автор, широко використовуючи
різноманітний матеріал українського фольклору, етнографії, надбання передової
думки, повсякденної практики родинного виховання в українських сім'ях,
розкриває сутність народної педагогіки, її ідеали, традиції, зв'язок з історією
і культурою. Ця праця стала «класичним посібником» для педагогів дошкілля у вихованні дітей на найкращих традиціях української культури.
Ученим, починаючи з 1988 року,
започатковано рух за відродження й розвиток автентичної української педагогіки
й дошкільництва на засадах національної педагогічної культури, започатковано
вивчення українського народознавства в дошкільних навчальних закладах.
Поєднання
народного, національного і загальнолюдського через призму зв’язку із сучасним, майбутнім
та історією нашого народу, саме це досліджував у своїх наукових працях академік
Мирослав Стельмахович.
Вчений
розкрив сутність процесу родинно-громадсько-дошкільного виховання як важливої
суспільної функції і зазначав, що демократизація та гуманізація
навчально-виховного процесу вимагають від педагога пошуку
нових підходів до застосування у виховному процесі елементів народної
педагогіки, етнопедагогічної культури.
Народна
педагогіка / М.Г. Стельмахович. - К. : Рад. школа, 1985. - 312 с. : іл.
- Б. ц.
Немає коментарів:
Дописати коментар