пʼятниця, 19 грудня 2014 р.

Ігри для розвитку вміння розрізняти звуки за висотою і закріплення програмового матеріалу



Ігри для розвитку вміння розрізняти звуки за висотою
і закріплення програмового матеріалу

Підготували музичні керівники  
Тернопільського НВК № 35
 Карнаухова Н.Б., Лотоцька М.Я.



ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 


«ЧАРІВНИЙ МІШЕЧОК»
Мета:Вчити дітей розрізняти звуки за висотою. Закріплювати програмовий музичний матеріал.
Ігровий матеріал. Невеликий мішечок, красиво оздоблений аплікацією. В ньому іграшки: ведмедик, заєць, пташка, котик, півник. Доцільно використати персонажі з лялькового театру.
Хід гри. Приймає участь вся група.
Музичний керівник:       « – Діти, до нас на заняття прийшли гості.
                                           Але куди ж вони заховалися?
                                           Може в цей чарівний мішечок?
                                           Зараз ми послухаємо музику і відгадаємо, хто там?»
Музичний керівник програє мелодії знайомих дітям творів: «Півник», російська народна мелодія, «Сіра киця», В. Вітліна, «Горобчики», М. Красєва, «Ведмідь», В. Ребікова та інші. Діти впізнають музику, називають. Потім хтось з дітей дістає з мішечка відповідну іграшку і показує усім.
«ПОДУМАЙ І ВІДГАДАЙ»
Мета:Формувати у дітей уміння розрізняти звуки за висотою; закріпити уміння дітей впізнавати знайомі музичні твори.
Ігровий матеріал. Картинки (по кількості граючих) з зображенням ведмедя, зайчика, пташки.
Хід гри. Дітям роздають по одній картинці. На піаніно звучить мелодія: «Зайчик» М. Старокадомського, «Ведмідь» В. Ребікова, «Горобчики» М. Красива. Діти впізнають мелодію і піднімають потрібну картинку. Наприклад, після пісні «Ведмідь» В. Ребікова піднімають картинку з зображенням ведмедя.

«ВЕДМЕЖАТА»
Мета: Розвивати уміння дітей розрізняти звуки за висотою.
Ігровий матеріал. Великий і маленькі дзвіночки.
Хід гри. Вихователь роздає кожній дитині дзвіночок і пояснює: «Ви всі ведмежата і спите в своїх хатках, а я буду мама-ведмедиця, я теж сплю». Звучить колискова мелодія, ведмежата сплять на стільчиках, з закритими очима. Під веселу музику ведмедиця дзвонить великим дзвіночком – будить ведмежат. Ті пробуджуються і дзвонять їй у відповідь маленькими дзвіночками.
«КУРОЧКА І КУРЧАТА»
Мета:Продовжувати формувати уміння дітей розрізняти звуки за висотою.
Ігровий матеріал. Будинок, лялька Галя, металофон. У дітей в руках картинки з зображенням курочок і курчаток.
Хід гри. Музичний керівник бере ляльку і каже: «В цьому будиночку живе лялька Галя, вона має багато курочок і курчаток. Настав час їх годувати, але вони порозбігалися. Галю, поклич своїх курочок. Послухайте, діти, кого кличе Галя» (грає на металофоні «ре» другої октави). Діти з курчатками підбігають до Галі. Лялька годує пташок. Музичний керівник просить дітей заспівати тоненьким голоском, як курчата, «пі-пі-пі». Потім лялька Галя кличе курей – музичний керівник грає на металофоні ре першої октави. Діти з курочками підбігають до ляльки і співають на тому ж звуці «ко-ко-ко».
«ЗНАЙДИ ІГРАШКУ»
Мета: Закріплювати уміння дітей співвідносити образ, змальований музикою з іграшкою, називати знайомий музичний твір.
Ігровий матеріал. Іграшки, що відповідають змісту пісень: зайчик, ведмідь, котик, півник та інші.
Хід гри. Іграшки лежать на столі. Діти сидять півколом. Музичний керівник пропонує послухати мелодію і показати відповідну іграшку. Діти по черзі виходять і беруть іграшку. Гра закінчується, коли на столі не залишається ні одної іграшки.
Гра може проводитись на занятті для закріплення знайомих творів і у вільний від занять час.
«БУРАТІНО»
Мета: Закріплювати уміння дітей впізнавати знайомі музичні твори на слух та позначати їх картинкою.
Ігровий матеріал. Коробка, на якій намальований Буратіно. З боку коробка відкривається, туди вставляються картинки з яскравими ілюстраціями до різних програмових пісень і творів (ялинка, поїзд, машина, лялька, котик та інші), знайомих дітям.
Хід гри. Музичний керівник пояснює дітям, що до них на гостини приїхав Буратіно і привіз з собою пісні, а які – діти самі повинні відгадати. Музичний керівник програє твори, діти відгадують. Для перевірки відповіді з коробки дістають відповідну картинку.
Наприклад, виконується пісня «Ялинка» М. Красєва, дитина дістає картинку з зображенням новорічної ялинки, або звучить мелодія пісні «Паровоз» З.Компанійця – з коробки дістають картинку паровоза.
 Гра може проводитись на музичному занятті з метою закріплення програмових музичних творів.

Ігри для розвитку почуття ритму
«ПРОГУЛЯНКА»
Мета: Розвивати у дітей почуття ритму. Створювати хороший настрій.
Ігровий матеріал. Музичні молоточки по кількості гравців.
Хід гри. Діти сідають півколом.
Музичний керівник: «Зараз, діти, ми з вами підемо на прогулянку, але не на таку як завжди. Ми будемо гуляти в групі, а допомагатимуть нам музичні молоточки. Ось так ми з вами спускаємось по сходах.  (Музичний керівник повільно стукає молоточком по долоні. Діти повторюють такий же ритмічний малюнок.) «А тепер ми вийшли на вулицю, – продовжує музичний керівник, – світить сонечко, всі зраділи і побігли. Ось так!» (Швидко стукає, передаючи біг. Діти повторюють. «Таня взяла м’ячик і стала повільно стукати ним по землі». (Музичний керівник знову повільно стукає молоточком, діти повторюють.) «Зненацька на небі з’явилась хмаринка, заховала сонечко, пішов дощик. Спочатку це були ріденькі маленькі краплини, а потім дощик став іти дужче і почався справжній ливень» (музичний керівник поступово прискорює ритм ударів молоточком. Діти повторюють.) «Злякались діти і побігли в дитячий садочок» (швидко і ритмічно стукає молоточком).
         В грі може приймати участь вся група або підгрупа дітей. Бажано проводити гру під час розваг, в другій половині дня.
«АНУ, ВІДГАДАЙ»
Мета: Розвивати уміння дітей розрізняти звуки за висотою, формувати почуття ритму.
Ігровий матеріал: 4-6 великих картинок – кожна розділена на дві частини. На одній зображена гуска, на другій – гусеня (кішка-кошеня, корова-теля, качка-каченя і т.д.).Фішки – по дві на одну картинку.
Хід гри. Гра проводиться з підгрупою дітей (4-6) за столом. У кожного одна картинка і дві фішки. Вихователь виконує: «Га-га-га» (співає на ре першої октави). Діти, у яких на картинці зображена гуска, повинна закрити її фішкою. Вихователь виконує: «Га-га-га» (співає ля першої октави), діти закривають фішкою картинку з гусеням.
«ДО НАС ГОСТІ ПРИЙШЛИ»
Мета: Вчити дітей грати на металофоні(скаче конячка), дзвеніти ритмічно дзвіночком(пташки летять), ударяти швидко музичним молоточком(зайчик стрибає).
Ігровий матеріал. Іграшки бібабо (ведмідь, зайчик, конячка, пташка), бубон, металофон, музичний молоточок, дзвіночок.
Хід гри. Музичний керівник пропонує дітям підійти до неї: «Діти, сьогодні до нас у гості повинні прийти іграшки». Чується стукіт у двері. Музичний керівник підходить до дверей і непомітно одягає на руку ведмедика: «Здрастуйте, діти, я прийшов до вас у гості, щоб разом з вами погратися і потанцювати. Софійко, зіграй мені на бубоні»,– ведмедик в руках музичного керівника ритмічно переступає з ніжки на ніжку.
Аналогічно вихователь розігрує прихід інших іграшок. Зайчик стрибає під швидку удари молоточком, на металофоні конячка скаче під чіткі ритмічні удари музичного молоточка, пташка летить під дзвін дзвіночка.

                                              « ЩО РОБЛЯТЬ ДІТИ?»
Мета: Вчити дітей упізнавати знайомі музичні твори за ритмічним малюнком.
Ігровий матеріал. Картинки (по кількості учасників), на одній половині    зображенні діти (вони співають, крокують, сплять), друга половина пуста, фішки.
Хід гри. Дітям роздають по одній картинці. Музичний керівник виконує знайомі музичні твори: «Колискову» А. Гречанінова, «Баю-бай » В. Ватутіна, «Марш» Є. Паркова, іншу пісню (яку знають і співають діти). Той, хто впізнав музичний твір, закриває фішкою пусту половину карти.

Ігри для розвитку тембрового слуху
«НАМ ІГРАШКИ ПРИНЕСЛИ»
Мета: Вчити дітей впізнавати музичні інструменти за їх звучанням. Розвивати у дітей тембровий слух.
Ігровий матеріал.  Музичні іграшки: сопілка, дзвіночок, брязкальце, киця (м’яка іграшка), коробка.
Хід гри. Вихователь бере коробку, перев‘язану стрічкою, дістає кицю і співає пісню «Сіра киця.» В. Вітліна. Потім каже, що в коробці лежать ще музичні іграшки, які киця дасть дітям, якщо вони впізнають їх по звуку.

                                                       «КОВПАКИ»
Ігровий матеріал.  Три яскравих паперових ковпаки, дитячі музичні інструменти: сопілка, металофон, бубон.
Хід гри. Підгрупа дітей сидить півколом, перед ними стіл, на ньому під ковпаками лежать музичні інструменти.
         Вихователь викликає до столу дитину і пропонує йому відвернутись і відгадати, який інструмент грає. Для перевірки відповіді дозволяється зазирнути під ковпак. Гра проводиться у вільний від занять час.

                                                  «НАШ ОРКЕСТР»
Ігровий матеріал. Дитячі музичні іграшки і інструменти (сопілка, дзвіночки, бубонці, трикутники), велика коробка.
Хід гри. Педагог каже дітям про те, що в дитячий садок прийшла посилка, показує її і дістає музичні інструменти, роздає їх дітям (попереднє знайомство з кожним інструментом проводиться на музичному занятті).
Всі грають на цих інструментах довільно, кожен по-своєму. Ця ігрова ситуація може бути використана на святі. Після «творчої» гри дітей вихователь пропонує послухати, як грає оркестр дітей старшої групи.
ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
На розрізняння висоти звуку
«МУЗИЧНЕ ЛОТО»
Ігровий матеріал. Картинки по кількості учасників. На кожній намальовані п‘ять лінійок (нотний стан), кружечки ноти, дитячі музичні інструменти (балалайка, металофон, тріола).
Хід ігри. Дитина-ведучий грає мелодію на одному з інструментів вгору, вниз на одному звуку. Діти повинні на карточці викласти ноти-кружечки від першої лінійки до п‘ятої або від п‘ятої до першої, або на одній лінійці.
         Гра проводиться у вільний від занять час.
«СХОДИНКИ»
Ігровий матеріал. Драбинка з п‘яти сходинок, іграшки (мотрійка, ведмедик, зайчик), дитячі музичні інструменти (металофон, сопілка, тріола).
Хід гри. Дитина – ведучий виконує на інструменті мелодію. Друга дитина визначає рух мелодії вгору, вниз на одному звуку і відповідно переставляє іграшку по сходинкам вгору, вниз, або постукує на одній сходинці. Інша дитина виконує дії другою іграшкою.
В грі приймає участь декілька дітей.  
Ігри для розвитку почуття ритму
«ВИЗНАЧ ПО РИТМУ»
Ігровий матеріал. Картинки, на одній половині яких зображений ритмічний малюнок знайомої дітям пісні, друга половина – пуста, картинки-ілюстрації змісту пісні, дитячі музичні інструменти (трикутник, барабан, бубон та інші). Кожному учаснику по 2-3 картинки.
Хід гри. Дитина-ведучий виконує ритмічний малюнок знайомої пісні на одному з інструментів. Діти по ритму визначають пісню і картинкою закривають пусту половинку (картинку після правильної відповіді дає ведучий).
         При повторенні гри ведучим стає той, хто ні разу не помилився.

«ВИКОНАЙ ЗАВДАННЯ»
Ігровий матеріал. Фланелеграф, картинки з зображенням коротких і довгих звуків, дитячі музичні інструменти (металофон, тріола, трикутник).
Хід гри. Вихователь програє на одному з інструментів ритмічний малюнок. Дитина повинна викласти його карточками на фланелеграфі.

Ігри для розвитку тембрового слуху
«НА ЧОМУ ГРАЮ?»
Ігровий матеріал. Програвач з диском інструментальної музики, знайомої дітям, дитячі музичні інструменти (піаніно, акордеон, барабан, сопілка та інші).
Хід гри. Діти сидять півколом перед столом, на якому знаходяться дитячі інструменти. Їм пропонують прослухати знайомий музичний твір, визначить, які інструменти виконують цей твір і знайти їх на столі.
Гра проводиться на музичному занятті з метою закріплення пройденого матеріалу по слуханню музики, також в години дозвілля.
«МУЗИЧНІ ЗАГАДКИ»
Ігровий матеріал. Металофон, трикутник, дзвіночки, бубон, арфа, цимбали.
Хід гри. Діти сидять півколом перед ширмою, за якою на столі знаходяться музичні інструменти та іграшки. Дитина-ведучий програє мелодію або ритмічний малюнок на якомусь інструменті. Діти відгадують. За правильну відповідь дитина отримує фішку. Виграє той, у кого виявиться більше фішок.
         
Гра для розвитку діатонічного слуху
«ГОЛОСНО-ТИХО ЗАСПІВАЄМО»
Ігровий матеріал. Іграшка (ведмедик, зайчик або інша іграшка).
Хід гри. Діти вибирають ведучого. Він виходить з кімнати. Всі домовляються, куди сховати іграшку. Ведучий повинен знайти її, керуючись силою звучання пісні, яку співають всі діти (звучання посилюється при наближенні до місця, де знаходиться іграшка, або зменшується при віддаленні від неї). Якщо дитина успішно виконала завдання, то при повторенні гри вона має право сама заховати іграшку.
         Гру можна провести як розвагу.
Гра для розвитку пам‘яті та слуху
«СКІЛЬКИ НАС СПІВАЄ?»
Ігровий матеріал. Картинки з зображенням дітей, що співають. На одній – одна дитина, на другій – двоє дітей, на третій – троє. (По кількості учасників гри).
Хід гри. Дитина-ведучий грає на одному з інструментів один, два або три різних звуки.
Діти піднімають картинки з зображенням однієї, або двох чи трьох дітей, відповідно кількості звуків.Гра проводиться з невеликою підгрупою дітей у вільний від занять час. Необхідно, щоб в ролі ведучого спочатку був педагог.
«ЧАРІВНИЙ ГОДИННИК»
Ігровий матеріал. На циферблаті розміщені ілюстрації до програмових творів по слуханню або співу, в центрі стрілка, що повертається.
Хід гри. Варіант 1. На фортепіано виконується знайомий дітям твір. Дитина стрілкою показує відповідну ілюстрацію, називає композитора, що написав цю музику.
         Варіант 2. Ведучий виконує на металофоні мелодію програмової пісні. Дитина стрілкою показує на картинку, яка підходить по змісту до заданої мелодії.
         Варіант 3. Дитина-ведучий стрілкою показує на якусь картинку. Діти співають пісню, що відповідає змісту цієї картинки.
Перший і другий варіант гри використовуються на музичних заняттях в розділі слухання і співу. Третій варіант розігрується дітьми самостійно у вільний від занять час.

Музична аптечка
Музика допомагає розвивати і виховувати дітей. Як стверджують численні дослідження, прослуховування музики значно покращує функції мовлення в дошкільнят, сприяє запам`ятовуванню ключових фраз і загалом полегшує засвоєння інформації дітьми. Американські дослідники дійшли висновку, що мозок людини з моменту народження здатний сприймати музику і , можливо, вона є свого роду першомовою або архаїчною формою мислення. Сприйняття музики може бути активним (свідомим) або пасивним (несвідомим). При цьому доведено, що навіть несвідоме сприйняття музики позитивно впливає на інтелектуальну діяльність.
Учені багатьох країн пропонують нам невеличку «музичну аптечку»:
1. Зняти стрес допоможе романтична музика Ф. Шуберта, Р. Шумана,
П. Чайковського, Ф. Ліста.
2. Втішають, заспокоюють, наповнюють мужністю твори Л.Бетховена.
3. Лікує від неврозів і роздратованості бадьора музика П.Чайковського, О.Пахмутової і М.Таривердієва.
4. Виразка шлунку й дванадцятиперстної кишки зникає завдяки прослуховуванню «Вальсу квітів» з балету П.Чайковського «Спляча красуня» і мелодійної музики В.Моцарта.
5. Якщо ви втомилися, слухайте музику Луї Армстронга, Дюка Еллінгтона, Елвіса Преслі.
6. У разі синдрому хронічної втоми слухайте «Ранок» Е.Гріга, «Світанок над Москвою – рікою» (фрагмент з опери М.Мусоргського «Хованщина»), романс «Вечірній дзвін», мотив пісні «Російське поле», «Пори року» П.Чайковського, музику Й.Брамса.
7. Повне розслаблення ви можете отримати від «Вальсу» Д.Шостаковича зі старого кінофільму «Овід», оркестру Ф.Пурселя, мелодії Ф.Лея з кінофільму «Чоловік та жінка», романсу Г.Свиридова з музичних ілюстрацій до повісті О.Пушкіна «Метелиця».
8. Нормалізує кров`яний тиск і серцеву діяльність «Весільний марш» Ф.Мендельсона.
9. Заспокоять у гніві «Картинки з виставки» М.Мусоргського.
10. Позбавляє головного болю і мігрені прослуховування відомого «Полонезу» М.Огінського, мелодій К.Глюка, «Гуморесок» А.Дворжака, «Весняної пісні» Ф.Мендельсона, музики Дж.Гершвіна.
11. Нормалізує сон і роботу мозку сюїта «Пер Гюнт» Е.Гріга.
12. Від депресії допомагає «Хабанера» з опери Ж.Бізе «Кармен», «Турецьке рондо» В.Моцарта, «Тріумфальний марш» з опери «Аїда» Дж.Верді, а ось ноктюрни Ф.Шопена можуть викликати дапресію.
13. Для поліпшення апетиту рекомендують слухати музику «Бітлз» і фортепіанні концерти Ф.Ліста.
14. Зміцнюють імунну систему людині, за версією музикотерапевтів, співання хором «Реквієму» В.Моцарта.
15. Тонізує полонез М.Огінського, «Чардаш» В.Монті, музика з кінофільму «Шербургські парасольки» М.Леграна і хороший джаз або рок – н – рол.
Медики, досліджуючи можливості музикотерапії, зазначають, що музика діє вибірково – залежно не тільки від її характеру,  а  й від інструмента, на якому її виконують. Так старовинні інструменти, як орган, флейта, скрипка, дуже гарно діють на мозок людини. Мабуть, не випадково, скрипка – найулюбленіший інструмент інтелектуалів, зокрема відомого вченого А.Ейнштейна, літературного героя Шерлока Холмса та інших.
Вивчаючи вплив музичних інструментів на людину, вчені дійшли висновку, найсильніше на людину впливає органна музика: вона приводить усі мозкові структури в стан резонансу. Крім того:
1. Печінка позитивно реагує на дерев`яні духові інструменти – гобой, кларнет.
2. Роботу кровоносних судин поліпшує кларнет.
3. За наявності серцевих хвороб найбільш ефективними є стунні (скрипка, віолончель).
4. На легені та бронхи позитивно впливає флейта.
5. У разі радикулітів і невритів дуже ефективна труба (саме за цих недугів гру на ній застосовував знаменитий античний лікар Ескулап).
6. На сечостатеву систему позитивно впливає звук саксофона. Щоб правильно дібрати музично – терапевтичний засіб, важливо знати улюблений жанр, який найбільш подобається і зрозумілий: фольклорна, популярна, естрадна, джазова, камерна, оперна, симфонічна музика. Єдине, з чим треба бути обережними, так це рок.
    Виявляється, прослуховування і виконання тяжкого року руйнує організм. Прослуховування такої музики викликає виділення так званих стрес – гормонів, які знищують значну частину інформації, що зберігається в мозку. Подібну музику фахівці називають «музикою – вбивцею».   Отже,  слухайте класику! Вона  нагадає про любов і підтримає в біді,  навчить    захоплюватися красою людської душі і величчю природи, відкриє невідомі сторони могутнього світу мистецтва, що приносить радість, здоров`я і насолоду.
Звуки   природи
Сучасне життя наповнено різного роду стресами, з якими людині щодня доводиться стикатися. Стрес може бути викликаний багатьма причинами. Одним з негативних факторів, що впливають на наш організм, є навколишній шум сучасного міста.Він негативно впливає як на розумове, так і на фізичне здоров'я людини. Стрес може призвести також до різних порушень сну, в результаті чого, людина почуває себе погано як фізично, так і морально.
Вже давно доведено, що природні звуки природи можуть надавати потужний терапевтичний вплив на весь наш організм. Ці природні звуки позитивно впливають на всі життєво важливі системи людини. Вони допомагають розслабити і тіло, і розум, зняти стрес і внутрішнє напруження.
Численні дослідження довели позитивний вплив спокійної музики на сон. Прослуховуючи ніжну музику природи за 45-60 хвилин до засинання, Ви отримуєте не тільки позитивні емоції, а й відмінний природний заспокійливий засіб. Ваше дихання стає рівним і глибоким, кров'яний тиск вирівнюється, голова наповнюється світлими і радісними почуттями.
Звуки природи допомагають активізувати області мозку, які відповідають за почуття радості та щастя. Музика природи чудово піднімає настрій і є незамінним засобом для людей, які страждають від депресії. Дослідження, проведені психологами, показують, що почуття депресії можна зменшити до 25% тільки лише прослуховуванням приємної музики.
Під час прослуховування розслаблюючих звуків природи, Ваше тіло і розум розслабляються, що у свою чергу підсилює Вашу імунну систему, що особливо важливе для дітей.
Музика може чудово поєднуватися з іншими методами лікування, допомагаючи людині видужати набагато швидше.
Звичайно, у кожної людини є свої уподобання при виборі музики. Вам потрібно лише прислухатися до свого організму і вибрати ту музику або ті звуки природи, які доставляють вам радість. Звуки природи будуть цікаві для ваших малят, і тому прослуховування такої природної музики буде не тільки корисне, а ще й цікаве!

Немає коментарів:

Дописати коментар